Én måned før åpning så det slik ut på anleggs­plassen ved Forrabrua på E14. Brua er ei stål­buebru. I tillegg til formen gjør fargen brua lett synlig i terrenget, nærmest som et landemerke. (Bilde: Kjell Herskedal)
Teknisk spennende løsninger under byggingen av Forrabrua, også med forankringen av forskalingen under brudekket. Til sammen ble 750 kvm. Forskaling forankret i de tverrgående brubjelkene. (Bilde: Kjell Herskedal)
Are Welve hos hovedentreprenør Arne Hernes (t.v.) og Olav Skjelstad i MT Byggteknikk klargjør overgangen mellom brua og vegen. Bak står byggeleder Dagfinn Wie i Statens vegvesen. (Bilde: Kjell Herskedal)
Mens arbeidene fortsatt pågikk på Forra bru. (Bilde: Kjell Herskedal)

Nye Forra bru, Nord-Trøndelag:

Landemerket på E14

En flaskehals på E14 sør for Stjørdal i Nord-Trøndelag er borte etter at nye Forrabrua åpnet for trafikk 10. oktober.

Etter en anleggsperiode på 14 måneder kan Statens vegvesen og hovedentreprenør Arne Hernes AS i Stjørdal klappe hverandre på skuldrene for godt samarbeid og god gjennomføring. I tillegg til brua er det bygd 480 meter til­støtende veg.

– Det har gått veldig greit både når det gjelder gjennomføring, HMS og samarbeid, sier prosjektlede­­r Kjell Raaen hos Arne Hernes til Våre Veger. Eneste skade var en anleggsarbeider som tråkket på ei rive og pådro seg et kutt over øyet.
Arne Hernes var klart rimeligst av 15 entreprenører som ønsker å bygge brua. Tilbudet fra Hernes var på 43,7 millioner kroner, 12 prosent lavere enn nærmeste konkurrent. Raaen opplyser at det likevel ser ut til å bli noen kroner igjen på bunnlinja etter gjennomført prosjekt, men ikke mye.
– Dette var et lokalt prosjekt som vi ønsket oss, også fordi mange av våre ansatte bor i området­­­. Vi føler vel at vi har gjennomført på
en god måte, og samtidig holder hodet over vannet når prosjektkostnadene summeres, sier Raaen.

 

Stålbuebru på 75 meter

Brua er en stålbuebru, 75 meter lang og ti meter­­­ bred. Bredden er viktig for trafikantene som nå slipper å vente på møtende trafikk, slik de måtte med den gamle brua over elva og også i anleggsperioden. Stålbuen gjør den nye brua til et landemerke i Forradalen. Den rustrøde fargen er også uvanlig og iøynefallende.
Teknisk har Forra bru vært et spennende prosjekt. Stjørdal-selskapet Norbridge hadde en teori om at gamle Forra bru kunne gjøre nytte for seg til siste slutt, ved at den kunne brukes som stillas under byggingen av nybrua. Nybrua ble på en måte bygd utenpå den gamle som var med i løftet da Forrabrua ble jekket opp fra bakken.
Ideen kom fra Norbridge, også et Stjørdal-selskap. Byggeleder Dagfinn Wie i Statens vegvesen kan bekrefte at teori og praksis i dette tilfellet stemte godt overens.
– Jekkingen av brua gikk problemfritt. Gamle­brua fulgte med et stykke opp før den ble klippet, demontert og fjernet bit for bit. Til slutt ble nye Forrabrua manøvrert i riktig posisjon på permanente fundamenter, sier Wie.
Også forskalingen av dekket, til sammen 750 m2, er gjort på en uvanlig måte med forankring i ståldragerne som ligger på tvers av brukonstruks­­jonen. Prosjektkostnaden på nye Forra bru er 65 millioner. Byggestart var i august 2015, slik at det har vært en byggetid på 14 måneder.

 

Opptatt av å følge opp på

Entreprenøren Arne Hernes har bygd bruer før, men ikke så mange. Wie har merket seg at firmaet har vært veldig opptatt av å følge opp på alle områder under byggingen og gir ros for god gjennomføring.
– Vi har ikke hatt konflikter å snakke om underveis i det hele tatt, sier Wie som selv vurderer­­ å runde av etter mange år i Statens vegvesen når det er satt et endelig punktum for Forrabrua.

Forsiden akkurat nå