Høy stemning etter at fylkesordfører Tom Tvedt (i midten) har satt den siste salven. Til venstre Bjarte Austbø, til høyre Ole Norvald Øyjord, begge fra NCC.
Høy stemning etter at fylkesordfører Tom Tvedt (i midten) har satt den siste salven. Til venstre Bjarte Austbø, til høyre Ole Norvald Øyjord, begge fra NCC. (Bilde: Kristian Jacobsen, Stavanger Aftenblad)

Langt hull under Talgjefjorden

Nok en vestlandsfjord er undergravd. 29. mai satt fylkesordføreren i Rogaland, Tom Tvedt den siste salven i hovedløpet i Finnfastforbindelsen. Tunnelen går under Talgjefjorden som skiller Rennesøy og Finnøy.

Tunnelen er drevet av NCC. Gjennomslaget skjedde omtrent på det tidspunktet man hadde regnet med på forhånd, men på et helt annet sted. Forundersøkelsene tydet på at det ville være forskjell på fjellkvaliteten på nord- og sørsiden av fjorden, men den forskjellen viste seg å være langt større enn NCC hadde regnet med. Av en tunnellengde på 5 685 meter er 3 550 drevet fra Finnøy. Driften fra de to stuffene startet omtrent samtidig.

Forskjell i fjellkvalitet illustreres godt ved mengden injeksjonsmasse som er brukt på de to stuffene. På Finnøy-siden er det brukt 34 tonn, på Rennesøy-siden er det brukt 1 276 tonn!

Gjennomslaget betyr ikke at tunnelsprengingen under Talgjefjorden er avsluttet. Finnfastprosjektet omfatter Norges første undersjøiske vegkryss. Fra hovedløpet skal det gå en arm til øya Talgje. Drivingen av armen pågår fortsatt. Hvis alt går etter planen er armen ferdigsprengt i oktober. Et år senere blir hele anlegget tatt i bruk, og fergesambandet Hanasand-Tagje-Ladstein blir nedlagt.

Tunnelmasse fra Rennesøy-siden er brukt til utfylling av et sund mellom to øyer lenger inn i Boknafjorden. Dit går også massen som tas ut fra tunnelarmen til Talgje.

Fra Finnøy-siden er 70 000 kbm brukt til utfylling ved fergeleiet på Judaberg lenger nord på øya. Det øvrige går til en tipp like ved tunnelinnslaget. Her skal det bli et industriområde.

Forsiden akkurat nå