Inntil videre svinger fylkesveg 541 seg rundt furutrærne på Bømlo. Bertelsen & Garpestad skal gi vegen skikkelig standard. (Foto: Google)
Den tykke røde linjen markerer framtidig fylkesveg 541. Den blir 1,2 km kortere go mye bedre enn dagens svingete og smale veg. (Ill.: Statens vegvesen)

Laveste anbud avvist i Bømlo

Bertelsen & Garpestad får kontrakten på det 10. oppdraget i Bømlopakken. Kontraktsummen blir 86,471 millioner kroner. Risa ga et anbud som var nesten fire millioner lavere, men det ble avvist av byggherren.

- Anbudet fra Risa manglet dokumentasjon på kvalifikasjonene til en underentreprenør som skulle støpe en bru og en støttemur. Derfor måtte det avvises. Risa har nå bekreftet at man ikke vil klage på vedtaket, sier byggeleder Øivind Bratthammer  i Statens vegvesen.

Oppdraget gjelder anlegg av 5,2 km ny fylkesveg 541 i Bømlo kommune. Ca. tre km skal gå gjennom uberørt terreng. På resten av strekningen følger den nye vegen nåværende trasé, men standarden blir betydelig hevet. Deler av den gamle vegen er 4 meter smal. Den nye får en asfaltert bredde på 7,5 meter.

Vegen skal gå mellom Hestaneset og Tjong langt sør i kommunen. Når den blir ferdig, blir avstanden mellom ytterpunktene redusert med 1,2 km. Snorklippingen var tenkt som en del av 17. mai-feiringen i 2016, men på grunn av avvisningen av det laveste anbudet blir anleggsstarten forsinket. Nå er det ikke sikkert at framdriftsplanen holder.

Sprenging av 166 000 kbm, flytting av 15 000 kbm jordmasser, graving av 6 km kabelgrøfter og legging av 10 000 tonn asfalt inngår i oppdraget. Brua som er bakgrunnen for avvisningen, krysser et vann. Den får en lengde på 48 meter fordelt på tre 16 meter lange spenn. Det skal også etableres to kanaliserte kryss.

Avviklingen av trafikken i anleggstiden kan bli en krevende oppgave der den nye vegen følger gammel trasé.

- Dette er den eneste vegforbindelsen mellom sør og nord i kommunen. Å stenge den er uaktuelt. Den er bred nok til at to personbiler kan passere hverandre, men det skjer ofte med hjertet i halsen. Tungtrafikken er avhengig av møteplassene. Det går mange lastebiler med oppdrettslaks på denne vegen. På vinterstid er det ofte kaotiske forhold, sier Øivind Bratthammer.

Forsiden akkurat nå