Alt tyder på at en lokal entreprenør får første kontrakt på Kvivsvegen.
Alt tyder på at en lokal entreprenør får første kontrakt på Kvivsvegen. (Bilde: Statens vegvesen (ill.))

Lokal dominans i kampen om Kvivsvegen

Konkurransen om første oppdrag på Kvivsvegen ble nesten et lokaloppgjør. Fem av de seks anbyderne kommer fra de to fylkene som vegen skal gå gjennom. Lavest ligger K A Aurstad fra Ørsta med 33,882 millioner kroner.

Som nummer to ligger Volda Maskin som har gitt et anbud på 34,846 millioner. Den eneste riksentreprenøren som deltok i konkurransen var Mesta, men anbudet på 37,264 mill. er neppe lavt nok til å sikre kontrakten.

Øvrige anbydere er Rano Anlegg fra Ålesund (41,858 mill.) og Lars Kveen fra Stryn (42,328 mill.). Aller høyeste ligger et arbeidsfellesskap mellom Busengdal Transport fra Stordal og Opshaug Sandtak fra Stranda som vil ha 45,326 mill. for jobben.

Byggeleder Dagfinn Rotevatn i Region Midt er fornøyd med prisene. De to laveste ligger i underkant av Vegvesenets overslag. Men han er overrasket over den manglende interessen fra riksentreprenørene med tanke på de store oppdragene som kommer på dette prosjektet. Kvivsvegen er kostnadsberegnet til 1,088 milliarder kroner.

Den første entreprisen gjelder først og fremst tilrettelegging for driving av den 6,5 km lange Kvivstunnelen. Til sammen 1,5 km hovedveg skal grovplaneres og begge forskjæringene skal sprenges. Den som får oppdraget skal også sprenge en forskjæring for en av de andre tunnelene som inngår i prosjektet. Dessuten skal fire korte bruer bygges og to fylkesveger og to lokalveger skal legges om.

Forsiden akkurat nå