Bildet viser kabelfergen «Fjon-M» som går i sambandet Masfjordnes-Duesund i Hordaland. Den har plass til 21 biler. Ferga som skal knytte Hisarøyna til fastlandet, blir mindre. (Foto: Wergeland AS)
Bildet viser kabelfergen «Fjon-M» som går i sambandet Masfjordnes-Duesund i Hordaland. Den har plass til 21 biler. Ferga som skal knytte Hisarøyna til fastlandet, blir mindre. (Foto: Wergeland AS)

Magne Hope lavest på kabelfergeleier

Magne Hope fra Austrheim har gitt laveste pris på fergeleier til et kabelfergesamband i Gulen i Sogn. Anbudet på 16,504 millioner kroner omfatter også tilstøtende veger. 

Eneste anbyder som ligger i nærheten av Magne Hope er Mesta Drift, som vil ha 17,816 mill. for jobben. Hjemmebane hjalp ikke Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen, som trolig er sjanseløs med et anbud på 25,878 mill.

Hisarøyne på sørsiden av Sognesjøen er en av de få øyene i Norge man ikke kan nå med bil. Den situasjonen vil snart forandre seg. Neste år vil det gå kabelferge over Nyhammarsundet som skiller øya fra fastlandet.

Oppdraget omfatter anlegg av 800 meter veg på Hisarøyne og 300 meter på fastlandet. Fergeleiene består av skråplan ut i vannet, ganske likt det man finner på en slipp. Fergeleiet på fastlandet skal bygges på Mjånes, ca. fire kilometer nord for Eivindvik, kommunesentret i Gulen.

Levering av kabler og kabelfester inngår ikke i denne entreprisen. Den jobben går til det selskapet som får kontrakt på drift av fergen.

Forsiden akkurat nå