På strekningen Klepland-Tangvall blir det forbikjøringsfelt i begge retninger når arbeidet er avsluttet. Da kan forhåpentligvis skiltet til høyre tas ned. (Foto: Google)
På strekningen Klepland-Tangvall blir det forbikjøringsfelt i begge retninger når arbeidet er avsluttet. Da kan forhåpentligvis skiltet til høyre tas ned. (Foto: Google)

Mer midtrekkverk på E39 i Vest-Agder

For fem år siden ble 1,9 km av E39 i Vest-Agder utvidet i bredden og utstyrt med midtrekkverk. Nå skal midtrekkverket forlenges i begge retninger. De som vil ha den jobben, må gi anbud innen 21. oktober.

Det er den 1 950 meter lange strekningen Rosseland-Storenes i Songdalen kommune og den 1 900 meter lange strekningen Klepland-Tangvall i Søgne kommune som skal utstyres med midtrekkverk. Begge strekningene må breddeutvides før midtrekkverket kan settes opp.

Utvidelsen blir størst mellom Klepland og Tangvall. Her blir det forbikjøringsfelt i begge retninger. Ny vegbredde blir 16,5 meter. Mellom Rosseland og Storenes blir det bare ett felt i hver retning. Her blir vegen 12,5 meter bred.

Til sammen 7 kulverter på de to strekningene må forlenges. Dessuten skal en kulvert som fører fylkesveg 114 under E39, erstattes med en ny kulvert som gir større fri høyde på fylkesvegen.

51 000 kbm skal sprenges for å gi plass til utvidelsen av de to strekningene. 46 000 kbm jordmasser skal graves ut.

Prosjekteringen er utført av ViaNova, som også prosjekterte utvidelsen av Storenes-Klepland på E39 - strekningen som ligger mellom de to som nå står for tur.

Vegvesenet forutsetter at det blir et åpent felt i hver retning i anleggstiden, men farten vil bli redusert.

Innen 30. november 2014 må Klepland-Tangvall være klar til å ta i mot trafikk. Slitelaget må være lagt innen 15. mai året etter. Den siste datoen er også frist for ferdigstillelse av Rosseland-Storenes, men for den strekningen er det ingen delfrist.

Forsiden akkurat nå