Bildet viser vestre portal av Høyangertunnelen før oppgraderingen. VVB Engineering Ltd. er langt på etterskudd i arbeidet med elektromontasjen.
Bildet viser vestre portal av Høyangertunnelen før oppgraderingen. VVB Engineering Ltd. er langt på etterskudd i arbeidet med elektromontasjen. (Bilde: Google)

Mer trøbbel for VVB Engineering - nå i Høyangertunnelen

Den engelske elektroentreprenøren ligger ti uker bak skjema. Får nå bøter på 20 000 kroner hver dag.

 

I mai ble  engelske VVB Engineering Ltd sparket som hovedentreprenør for elektroarbeidene på Follotunnelen. Nå er de igjen i trøbbel - denne gang i Høyangertunnelen i Sogn og Fjordane. Den jobben fikk de i fjor med et tilbud på 28,7 millioner kroner,  16 prosent lavere enn nærmeste konkurrent som var Mesta.

Selskapet skulle vært ferdig med arbeidene i september, men ligger nå ti uker bak skjema. Ifølge avisa Firda er nå selskapet ilagt dagbøter på 20 000 kroner, en sats som fra 1.desember øker til 50 000 kroner dagen.

 

Tviler på åpning før jul

-Jeg håper det skal komme lys i Høyangertunnelen til jul, men tviler sterkt på at det kommer til å skje, sier prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen til avisa.

Han forteller at de har flinke folk til å utføre arbeidet, men at de ofte mangler utstyr.

-Av grunner jeg ikke kjenner til, må VVB Engineering betale på forskudd for mye av utstyret som skal monteres i tunnelen. Vi mistenker at selskapet har betalingsproblemer. Når arbeiderne blir gående uten å ha utstyr å monetere, sier det seg selv at fremdriften ikke blir bra, sier Hovland.

 

Omfattende jobb

Veidekke har vært hovedentreprenør på anleggsarbeidene i Høyangertunnelen, et arbeid som gikk etter skjema.

Elektroarbeidene ble lyst ut som en selvstendig entreprise, og jobben omfatter blant annet 102,5 km kabler, 560 lysarmaturer, 300 rømmingslysarmaturer, 19 tavler, 14 UPS, 80 innvendig belyste skilt og 42 nødtelefoner.

Entreprisen omfatter også montering av vifter, men ikke levering. Det blir satt ut som en egen entreprise. Antall vifter blir redusert fra 28 til 16, men ventileringskapasiteten blir likevel økt fordi de nye viftene blir kraftigere.

 

En gang Norges lengste

Høyangertunnelen inngår i fylkesveg 55 i Sogn. Med en lengde på 7 543 meter var den Norges lengste vegtunnel da den ble åpnet i 1982. Som mange tunneler fra den tiden har den hatt stor behov for utbering.

Totalkostnadene på rehabiliteringen var opprinnelig satt til 170 millioner kroner, men etter at fylkestinget vedtok at det også skal utstyres med nødnett, ble kostandsrammen øket til 190 millioner kroner.

Forsiden akkurat nå