Norleds båt "Ryfylke" på veg ut fra Stavanger retning Tau med Bybrua i bakgrunnen. Mye rart skal skje hvis ikke samme rederi fortsetter driften etter 2017.
Norleds båt "Ryfylke" på veg ut fra Stavanger retning Tau med Bybrua i bakgrunnen. Mye rart skal skje hvis ikke samme rederi fortsetter driften etter 2017. (Bilde: Anders Haakonsen)

Minimal interesse for Stavanger-Tau

Fergesambandet mellom Stavager og Tau drives av Norled fram til utgangen av 2017. Sannsynligheten er stor for at samme rederi skal fortsett med det så lenge sambandet er i drift. Ingen andre vil ha konsesjonen.

478,7 millioner kroner forlanger Norled for å drive sambandet i fire år. Den endelige regningen blir trolig vesentlig lavere. Kontrakten omfatter en opsjon på drift fram til utgangen av 2021. Den blir det neppe bruk for.

Bakgrunnen for opsjonen er at sambandet blir avløst av Ryfast-forbindelsen, som skal være klar innen utgangen av 2019. Foreløpig er det ikke noe som tyder på forsinkelser, men i tilfelle det skulle dukke opp problemer senere, har Vegvesenet mulighet til å forlenge kontrakten.

Hvis det ikke skjer noe uforutsett med Ryfast-prosjektet, skal den som får konsesjonen drive fergene mellom Stavange og Tau i maksimum to år. Hvis det ikke skjer noe uforutsett under behandlingen av det ene anbudet, blir det Norled som driver sambandet også etter 31. desember 2017.

Sambandet Stavanger-Tau er blant de ti bilfergesambandene med høyest trafikk her i landet. Det meste av døgnet går det to ferger i sambandet - MF "Ryfylke" og MF "Hardanger". Begge har en kapasitet på 165 PBE og 550 passasjerer. En tredje ferge settes inn i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.

Hvor mange ferger som vil gå i sambandet fra og med 1. januar 2018 er ikke avgjort.  Rederiene kan velge mellom flere ruteopplegg, men uansett hvilket som blir valgt, blir det det ikke færre enn tre ferger i daglig drift.

Forsiden akkurat nå