(Bilde: Per Olav Berg)
(Bilde: Per Olav Berg)

- Mobilitet styrker konkurransen

– Så uforutsigelig som asfaltmarkedet er nå for tiden, ser vi oss tjent med å investere i høymobile verk, sier Plan og ressurssjef Erling Hagen i Asfalt- og materialproduksjonen i Mesta. I juni installerte de en ny Ermont RM 160 i et steinbrudd ved Skotselv i Buskerud.

  • Nyheter

Dette franske asfaltverket består av sju seksjoner som kan plukkes ned og flyttes 20 mil og være operativt igjen etter tre godt planlagte dager. Siden midt i juni har det produsert asfalt som erstatning for et utslitt Parker verk fra 1985. I sin tid det første mobile asfaltverket i Hordaland.

– Dette er det sjette høymobile Ermont verket vi kjøper siden 1996. Vi har fått lov til å bistå franskmennene med produktutviklingen og er godt fornøyd med den tekniske kvaliteten. Kapasiteten er også god, opp til 150 tonn i timen avhengig av fuktmengden i tilslaget, sier Erling Hagen.

Asfaltverket er levert av Normann Olsen Maskin. Salg- og markedsansvarlig Per Arvid Hennum gleder seg over at Mesta tok i bruk et tilsvarende nytt høymobilt verk ved Store Bjørnelv i Lakselv i Finnmark i sommer. To andre ble satt i gang i fjor, ved Sarpsborg og Notodden. Mesta kjøpte sitt første høymobile Ermont verk i 1996 til produksjon i Hedmark. Dette verket har siden vært flere steder i Sør-Norge og står i dag på Støen ved Rv 4 i Oppland. En Ermont 120-tonner står plassert på Leira.





Gir god asfalt

– Vi ser at markedet mer og mer ønsker å benytte mobile asfaltverk. Da må vi kunne levere virkelig mobilt utstyr som samtidig er kraftig og med stor kapasitet. Det er tre typer asfaltverk; høymobile, flyttbare og stasjonære. Flere produsenter leverer mobile asfaltverk, men Ermont verkene er virkelig mobile på grunn av den korte riggtiden, understreker Hennum.

Mesta har flere asfaltkontrakter i Drammen-Kongsberg området, og det mobile verket i Renningsåsen ved Skotselv er godt plassert med tanke på effektive transportavstander. Her er det planlagt produksjon av 50.000-60.000 tonn asfalt. Massene i uttaket består av Bassalt, med ekstrem god steinklasse og slitestyrke, noe som gir god asfalt.

– De fleste av kontraktene ligger 2-3 mil unna, men vi tåler transportavstander på opp mot 6 mil. Det nye verket produserer alle typer asfaltmasser.





Kan lett endres

De sju delene består av en matedel for tilslaget, en tørke- og blandetrommel med styre- og kontrollrom og filter, en ferdigvaredel der asfaltmassene heises opp i en silo med kapasitet på 40-50 tonn, en enhet med fillersiloer, en 90 kubikkmeter stor tank for bitumen, en enhet med aggregater, kompressorer og dieseltanker og en enhet med mannskapsrom, dusj og toalett og et verksted. To personer og en lastekjører driver produksjonen. Alle enhetene fraktes enkelt med skivebiler, sier Erling Hagen.

I kontrollrommet treffer vi på Jøran Vestlund. Han har vært i Statens vegvesen og Mesta siden 1989, og har kjørt mobile asfaltverk siden 1996.

– Hvis været er bra og forholdene er gode for utleggerne, kan vi produsere opp mot 160 tonn i timen. Vi produserer jo alltid etter hva som skal legges på vegen. I forrige uke produserte vi for tre forskjellige utleggerlag, med i alt 12 biler. Da kan vi holde gassen i bånn, og da liker vi oss.

Han sitter klar for å trykke på knappen, og starte produksjonen. Da er det bare 15-20 minutter om å gjøre før 30 tonn rykende asfaltmasse er klar til første bil i køen...

Forsiden akkurat nå