Dagfinn Kleppe (til venstre) har fått en ny utfordring i Møreaksen.
Dagfinn Kleppe (til venstre) har fått en ny utfordring i Møreaksen. (Bilde: Kjell Herskedal)

Møreaksen nærmere målet

Tanken om en ferjefri forbindelse mellom Ålesund og Molde rykker stadig nærmere mål. Det er to store fjordkryssinger som må finne sin løsning. I øyeblikket utreder styret for Møreaksen tre alternativer for den ene fjordkryssingen, Julsundet, mellom Aukra/Midsund og Molde.

Ett av alternativene inkluderer en bruforbindelse mellom Midsund og Aukra kommuner, som blir kalt "lille Atlanterhavsveg". Styreleder Helge Orten, som også er ordfører i Midsund kommune, er klar på at kryssingen av Julsundet uansett må være slik at den er hensiktsmessig i forhold til kommunikasjonen med regionsentret Molde.

-Mens det er gjennomført nødvendige grunnundersøkelser over Julsundet, vil vi i løpet av våren og sommeren foreta flere slike utredninger over Mifjorden. Ørsnøset - Midsund vil gi 15 km kortere reiselengde mellom Ålesund og Molde. Men til slutt er det nok geologien som avgjør trasévalget over Mifjorden, sier daglig leder Dagfinn Kleppe til Romsdals Budstikke. Kleppe er engasjert som prosjektkonsulent og pådriver for arbeidet med Møreaksen. Han er forøvrig kjent som en særdeles handlingskraftig og kreativ daglig leder av Tustentunnelen ved Molde, der han har fått gjennom det meste både i og utenfor tunnelen.

Det arbeides for å få Møreaksen med i vurderingen ved rulleringen av Norsk Transportplan i 2009. -Utredninger tar tid, både rundene og ikke minst strafferundene. Men jeg skal bidra til å få arbeidet gjort, slik at vi kan legge det fram for politisk behandling til riktig tid, sier Kleppe.

Og da blir det vel slik, da!

Forsiden akkurat nå