NYHETER

Ni anbud på undergang i øst, ett i vest

Å støpe fotgjengerunderganger ser ut til å fenge entreprenører i øst mye mer enn i vest. 9 av dem har gitt anbud på en undergang under riksveg 23 i Lier, bare en vil støpe undergang under jernbanen i Voss.

23. mai 2014 - 14:58

Anbudene fra de to som ligger an til å få kontraktene er temmelig like. Kaare Mortensen fra Larvik vil ha 15,595 millioner kroner for undergangen i Lier, Spilde Entreprenør fra Voss vil ha 16,41 mill. for jernbaneundergangen.

Konkurransen i øst domineres av lokale entreprenører. 7 og de 9 deltakerne kommer fra Buskerud og Vestfold. Ingen av de store har vist interesse.

Seltor Anlegg fra Bærum er nr. to med et anbud på 16,550 mill., og Oskar og Tormod Wike fra Tønsberg er nr. tre med 17,369 mill.

Blant de øvrige anbyderne er det jevnt. Nr. 4 vil 19,221 mill, nr. 9 vil ha 20,597 mill.

 

51 meter lang med trau

Begge undergangene blir forbeholdt myke trafikanter. Den som skal gå under riksveg 23, blir 51 meter lang når man regner med trauene på begge sider. Den delen som er under tak, blir 15 meter lang. I tilknytning til undergangen skal det anlegges 575 meter gang/sykkelveg. Det meste skal gå lang riksveg 23 mellom Amtmannsvingen og Gilhus. På denne strekningen er det en bru over jernbanen, som det skal etableres fortau på.

Brua er så bred at den ikke må utvides for å få plass til fortauet, men rekkverket på brua og beskyttelsesskjerm over jernbanen skal skiftes ut på begge sider.

 

Ferdig neste sommer

I forbindelse med undergangen skal vel 100 meter av en vannledning legges om. Oppdraget omfatter også midlertidig omlegging av riksveg 23 og reetablering av vegen når undergangen blir ferdig.

Rambøll har prosjektert oppdraget, som skal fullføres sommeren neste år.

Kulverten i Voss skal krysse både Bergensbanen og Hardangerbanen. Den blir 16 meter lang, 3 meter bred og 3 meter høy. Den skal monteres under en togfri helg i september. Entreprenøren får 34 timer på seg til å etablere byggegrop, montere kulverten og reetablere banen.

 

Alt for smalt fortau

Undergangen erstatter et fortau som går langs fylkesveg 315 under jernbanebrua. Det er altfor smalt, spesielt om vinteren er det stort behov for et bedre tilbud til fotgjengerne.

Undergangen som erstatter fortauet blir lagt på østsiden. Når den er ferdig, blir det samle fortauet fjernet og kjørebanen utvidet. Det er det behov for.

Oppdraget omfatter også tilpassing av fortauet til undergangen på begge sider og reetablering av hager som blir berørt. I desember må hele jobben være fullført.

Statens vegvesen har utført prosjekteringen med assistanse av Smidt & Ingebrigtsen og Multiconsult.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Byggeleder Rønnaug Nesheim håpet naturlig nok på større interesse for oppdraget. Hun regner med at den manglende oppslutningen kan skyldes at det stilles store krav til kunnskaper om anleggsdrift på jernbane.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.