Fergesambandene på Nordmøre får et løft gjennom den nye driftskontrakten som nå er lagt ut på anbud. (Bilde: Kjell Herskedal)

Nordmørspakken ute på anbud

Møre og Romsdal fylkeskommune har nå utlyst anbudskonkurransen for de fire fylkesvegsambandene med frist 17. november i år. Dagens kontrakt for drift av fylkesferjene på Nordmøre går ut i 2019.

De fire sambandene er Seivika-Tømmervåg, Edøya-Sandvika, Kvanne-Rykkjem og Arasvika-Hennset. Det største fergesambandet på Nordmøre er E39 Halsa-Kanestraum som er et riksvegsamband, og dermed ikke med i denne anbudskonkurransen.

Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune legger opp til driftskontrakter med ti års varighet for fylkesvegsambandene i Nordmørspakken.
Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune legger opp til driftskontrakter med ti års varighet for fylkesvegsambandene i Nordmørspakken. Foto:  Kjell Herskedal

Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune sier at det er stilt strenge krav til miljø for å sikre miljøferjer på to av sambandene, Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika. Det blir også lagt opp til bedre tilbud på helg. I tillegg er det stilt krav til at ferjene i disse to sambandene skal være nyere enn ti år ved oppstart av kontrakten.

Fergekaiene i de to miljøsambandene skal rustes opp for 200 millioner kroner. Enova bidrar med et tilskudd på 55 millioner kroner til landanleggene. Lederen i Samferdselsutvalget, Kristin Sørheim, tror på god konkurranse i driftskontrakten for miljøanbudene.

Driftskontrakten i Nordmørspakken skal gjelde fra 1. januar 2020 til 31. desember 2030.

Forsiden akkurat nå

Brannslokking på Stord

Contexo fra Hønefoss har gitt det laveste anbudet på ombygging av Litlabøkrysset på Stord. Byggeleder Roberto Balzer i Statens vegvesen er ikke glad for jobben han må gjøre. - Dette er brannslokking, det er ikke en framtidsrettet løsning, sier han. Les hele saken