Veidekkes utstyr har enorm kapasitet, men fikk sjelden lagt mer enn 3000 tonn fortløpende på E6. Foto: Veidekke
Utleggerbredde på ni meter er sjelden å se under asfaltering i Norge. oto: Veidekke
Veidekkes nye asfaltanlegg på Sørli i Stange utvider ferdigvaresiloene i vinter, og får en total kapasitet på 450 tonn.
Under asfaltleggingen ble det brukt komprimeringsutstyr på valsene og varmekamera på alle utleggere. Foto: Jarle Hornseth/Veidekke

Veidekke tro til:

Norgesrekord i asfaltlegging

Med utlegger med ni meters bredde og mobilmater kunne Veidekke Asfalt legge 2700 tonn på 11 timer på E6 langs Mjøsa.

– Med dette utstyret gjør vi jobben på en tredjedel av den tiden som vanligvis brukes, forteller regionsjef Oskar Torgunrud i Veidekke Asfalt.

Det meste er kommet fra Veidekkes nye asfaltverk på Sørli i Stange. Fabrikken har kapasitet på 260 tonn i timen.

– Verket var operativt i mai 2014. Vi har nok kjørt opp mot 160.000 tonn gjennom fabrikken i 2014. Det aller meste har gått til vegen i Fellesprosjektet E6/Dovrebanen, forteller han.

 

Flott asfaltvinter

Veidekke startet i 2013 med den første asfalt­leggingen på Fellesprosjektet.

– Vi hadde jo en kjempevinter for asfalt­legging i fjor, og fikk lagt opp mot 25.000 tonn om vinteren, sier han.

I 2014 bestilte firmaet en belteutlegger med ekstrautstyr som gjør at den kan legge asfalt i ni meters bredde.

– Tidlig i prosessen bestemte vi at alt slitelag skulle legges med mobilmater for å få best mulig kvalitet. Og når vi kjører med så bred maskin så må vi nesten ha mobilmater uansett. Fordelen er at den gir jevnere mating, fordi lastbytte ofte kan gi et lite stopp i mat­ingen. Med mobilmater har du en buffer å kjøre med hele tiden, og slipper skjøter midt i vegen. Og dermed blir det bedre kvalitet på asfalten, sier Torgunrud.

– Der det er mulig å bruke utstyret fungerer det helt glimrende. Vi kan legge 240 tonn i timen med dette utstyret. Vi gjør nok jobben på en tredjedel av den tiden som vi vanligvis bruker, forteller han.

 

2500 tonn om dagen

– Vi fikk prøvd ut det vi ville, og fant at det ligger store muligheter i så stort utstyr. Men på dette prosjektet fikk vi faktisk ikke utnyttet kapasiteten nok. Trafikken gikk kontinuerlig på anlegget, så det ble en del stopp og mye ut og inn. Vi kunne kjøre et par kilometer, men når vi hadde lagt mellom 2500 og 3000 tonn på en dag, så var det stopp. Jeg tror vi produserte 2700 tonn på 11 timer på det meste. Det er ikke så ofte som vi ligger på det nivået, forteller han.

– Tidspress for å få lagt asfalten?

– Vi hadde to lag som skulle legge hele sesongen, og et tredje lag som kjørte de siste seks ukene. Det gikk som planlagt hele tiden. Vi la asfalt på alle tre parsellene, og kunne stokke litt på strekningene når det trengtes. Vi har hatt god dialog med alle entreprenørene, og fikk utnyttet godt de ressursene vi hadde på anlegget, sier han.

 

Mye gjenbruk

Nå står det igjen rundt 30.000 tonn, som skal legges ferdig i løpet av våren. Det dreier seg om slitelag, samt noe bærelag på begge sider av tunnelene. I tillegg kommer noen fylkesveger og gangveger og sykkelstien Mjøstråkk, totalt mellom 10.000 og 15.000 tonn.

– Det skal bli en kurant jobb. Fabrikken produserer såpass mye at det skal gå greit, sier Torgunrud.

Veidekke har kjørt inn mellom 20 og 30 prosent­ gjenbruk av asfalten i bærelagsmassene.

– Andelen lå jevnt på 20 prosent, men med litt mer erfaring bør vi opp på mellom 30 og 40 prosent, sier han.

Asfaltfabrikken på Sørli kan også levere lavtemperaturasfalt, anlegget ble ettermontert i løpet av 2014. Men det er brukt vanlig asfalt på alt som er levert til E6.

– Dessuten utvider vi anlegget i vinter med flere ferdigvaresiloer. Da øker vi kapasiteten med 170 tonn og får en totalkapasitet på 450 tonn, sier han.

 

Fokus på kvalitet

Veidekke satte mye inn på å levere et godt produkt­, med blant annet komprimeringsutstyr på valsene og varmekamera på alle utleggere.

– Vi har brukt ressurser på å gjøre så god jobb som mulig. Vi kjøpte inn mye nytt utstyr, og vi har hatt tett oppfølging i laboratoriet vårt. Vi hadde en egen prosjektorganisasjon på både utlegging og produksjon. Jeg synes vi har hatt et bra samarbeid med entreprenørene og byggherre. Det har vært lite reklamasjoner, om noen. En bra utført jobb, rett og slett, sier Torgunrud.

– Risikoen med et så stort oppdrag er hvis verket på Sørli skulle få driftsstans en dag eller to, men i så fall har vi hatt asfaltfabrikkene våre på Jessheim og Hamar som backup, forteller han.

Forsiden akkurat nå