Hålogalandsbrua slik den så ut da Våre Veger besøkte prosjektet i juni. (Bilde: Erik Jenssen)

Norsk bru største kinesiske anleggsprosjekt i Europa

Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet.

Et kinesisk stålverk vant konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik, som skal stå ferdig neste sommer.

Kinas største brubyggerkonsern vant konkurransen om selve byggingen av brudekket i stål og montering av kabler og fester, mens et kinesisk stålverk har vunnet konkurransen om å levere metallet, skriver Klassekampen.

70 kinesere jobber nå for andre året på prosjektet og er i flertall på anlegget. Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet. SRBG vil fortsette å levere anbud på nye oppdrag.

– Dette er det første større anleggsprosjektet Kina har i Europa. Vi har godt samarbeid både med selskapenes ledelse, samt med de arbeiderne som jobber her, sier Dagrun Kaasen, som er byggeleder for Statensvegvesen til avisen.

Vegvesenet er byggherre for den 1.540 meter lange brua.

I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.

Forsiden akkurat nå

Brannslokking på Stord

Contexo fra Hønefoss har gitt det laveste anbudet på ombygging av Litlabøkrysset på Stord. Byggeleder Roberto Balzer i Statens vegvesen er ikke glad for jobben han må gjøre. - Dette er brannslokking, det er ikke en framtidsrettet løsning, sier han. Les hele saken