Oppgraderingen av Kleivene tunnel på E 18 blir vesentlig billigere etter at Vegvesenet bestemte seg for å dele opp jobben i mange oppdrag.
Oppgraderingen av Kleivene tunnel på E 18 blir vesentlig billigere etter at Vegvesenet bestemte seg for å dele opp jobben i mange oppdrag. (Bilde: Anders Haakonsen)

Ny suksess med oppsplitting av entreprise

For andre gang i år har Vegvesenet klart å kutte kostnadene dramatisk ved å splitte opp en entreprise. Da oppgradering av Kleivene tunnel på E 18 ble sendt ut på anbud første gang, kom det inn ett anbud som var på 81 millioner kroner. Etter oppsplittingen ligger det an til jobben kan gjøres for under 30 millioner!

Kleivene tunnel er 560 meter lang. Den ligger like utenfor Drammen sentrum. I dag tar den trafikk i begge retninger, men når E 18 er utvidet til fire felt mellom Frydenhaug og Baserud mot slutten av året, skal det bare gå nordgående trafikk i tunnelen. Før det skjer, skal den oppgraderes. Dette oppdraget ble sendt ut på anbud i fjor høst.

Da anbudsfristen gikk ut i januar, var Mesta eneste entreprenør som hadde gitt pris. Den prisen var over dobbelt så høy som Vegvesenets hadde regnet med. I håp om å få prisen ned valgte Vegvesenet å dele opp oppgraderingen i flere mindre oppdrag og lyse den ut på nytt. Det ser ut til å bli en suksess.

18. april var det anbudsåpning for de to første oppdragene. Tre entreprenører meldte sin interesse for betongrehabilitering. Lavest av disse ligger PA Entreprenør med 6,452 millioner kroner. BM Overflateteknikk fra Kongsberg er nr. to med 8,899 mill. Siste anbyder er Vedlikeholdsservice fra Drammen med 12,109 mill.

På graveentreprisen kom det anbud fra to som tydeligvis hadde vurdert jobben svært forskjellig. Marthinsen & Duvholt fra Sandefjord vil ikke ha mer enn 7,723 mill. for jobben, Hæhre Entreprenør forlanger 13,725 mill.

Disse to oppdragene er de største, og Vegvesenet har derfor godt grunnlag for å beregne hvor mye den totale regningen kommer på.

Prosjektleder Bjørn Kleppestø er selvfølgelig godt fornøyd med prisnivået. Men når prisen på oppgraderingen av tunnelen blir klar, er den ikke helt sammenlignbar med de 81 millionene som Mesta forlangte. Betongrehabiliteringen er litt enklere enn opprinnelig forutsatt, og asfaltering som var med i det første oppdraget, er nå overført til den entreprenøren som har asfalteringen i hele Drammensregionen. Dessuten må Vegvesenet bruke flere folk til administrasjon i byggetiden. Kleppestø regner med at det trengs to personer mer enn det man først to sikte på.

Tidligere i år har Vegvesenet hatt suksess med oppdeling av jobben på Pirbrua i Trondheim. I fjor kom det inn et eneste anbud på bygging av brua. Det var på 149 millioner kroner. Deretter ble jobben delt i fire oppdrag. Summen av disse ble 81,3 millioner.

Forsiden akkurat nå