(Bilde: Kjell Herskedal)
(Bilde: Kjell Herskedal)

Oppstart for Atlanterhavstunnelen til sommeren

Dette store prosjektet skal gi fast forbindelse mellom Averøy og Kristiansund, og som en følge av det blir ferjesambandet mellom Kristiansund og Bremsnes lagt ned.

- Bompengeproposisjonen må behandles av den nye regjeringen, og må deretter vedtas av Stortinget. Men det er stor tverrpolitisk enighet om prosjektet og vi regner med oppstart sommeren 2006, sier fungerende prosjektleder for Statens vegvesen, Halgeir Brudeseth, til Våre Veger.

Det betyr at prosjektet kommer ut på anbud til våren. Det blir fire hovedentrepriser: Selve tunnelen som det største, tilførselsvegen på Averøy-siden som prosjekt nummer to og tilførselsvegen på Kristiansund-siden som prosjekt nummer tre. Bomstasjon/innkrevingssystem er den fjerde entreprisen.





Stort prosjekt

Atlanterhavstunnelen blir et nytt, stort samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal , og finansieringen er spesiell: Av kostnadsoverslaget på 635 millioner 2005-kroner skal 70 prosent (445 millioner kroner) finansieres gjennom bompenger, 129 millioner kroner (20,5 prosent) er kommunale tilskudd, 26 millioner kroner (4 prosent) er alternativ bruk av fergesubsidier og bare 35 millioner kroner (5,5 prosent) er riksvegmidler.

I tillegg er prosjektet sikret en såkalt betinget refusjon på 30 millioner kroner i form av et statlig tilskudd dersom forutsetningen for prosjektet (trafikkutvikling m.v.) skulle svikte.

Bompengeperioden er satt til 18 år, men kan forlenges til 25 år om forutsetningene skulle svikte.

Averøy får dermed en Atlanterhavsveg i den ene enden (mot Molde) og en Atlanterhavstunnel i den andre (mot Kristiansund). Den tidligere øykommunen får dermed dobbelt fastlandssamband.





18 år

Dersom anlegget blir påstartet som forutsatt til sommeren, har det gått 18 år siden den første hovedplanen ble lagt ut til offentlig ettersyn. Imens har bølgene gått høyt i Kristiansund-regionen. De fleste har vært for et fast samband, men uenigheten har gått mellom tunnel og bru. Bru ville blitt vesentlig dyrere.

Den undersjøiske tunnelen under Bremsnesfjorden blir 5705 meter lang, og får en største stigning på 10 prosent. Laveste punkt vil ligge 243 meter under havoverflaten. ÅDT i 2003 var 700 kjøretøy.

På Averøy skal det bygges 3900 meter ny riksveg mellom Bremsnes og tunnelpåhugget. I Kristiansund skal det bygges 600 meter ny riksveg for tilknytning av Atlanterhavsvegen til eksisterende vegnett i Kristiansund. -Dette forutsetter en del grunnerverv, og vi regner med at vegbyggingen i Kristiansund vil komme sist i gang, sier Brudeseth.

Forsiden akkurat nå