Her kan det være trangt om plassen i rushtiden. I november neste år  blir det mye bedre.
Her kan det være trangt om plassen i rushtiden. I november neste år blir det mye bedre. (Bilde: Anders Haakonsen)

ØVB leder i Oslo

Østlandske Vei og Betong har en god mulighet til å sikre seg en kontrakt i nabolaget. Et anbud på 15,926 millioner kroner gir firmaet en ledelse på over seks prosent i konkurransen om en kontrakt på Teisen i Oslo.

Oppdraget gjelder anlegg av 900 meter sykkelveg med fortau.

Mesta holder andreplassen med 16,946 mill. foran Steen & Lund fra Lier (17,948 mill.), Agro Anlegg fra Ås (18,992 mill.) og Huser Entreprenør fra Gjerdrum (19,043 mill.).

Ytterligere tre entreprenører har gitt anbud over 20 millioner.

Den aktuelle strekningen går parallelt med E6 øst for Oslo sentrum. I dag er det delvis gang/sykkelveg og delvis fortau her. Bredden varierer, men den er ikke større enn tre meter noen steder.

Anlegget er prosjektert av Hjellnes Consult. Når det er ferdig i november neste år, har de myke trafikantene fått en mye bedre tilbud enn i dag. Sykkelvegen blir tre meter bred, fortauet blir to meter. Mellom dem blir det skrå kantstein. Høydeforskjellen mellom sykkelvegen og fortauet blir fem cm.

På 650 meter av strekningen blir den markert en midtlinje på sykkelvegen som skiller trafikk til og fra sentum. Grunnen til at det ikke blir midtlinje på resten av strekningen er at denne også fungerer som adkomstveg til et boligfelt.

To tredjedeler av utgiftene skal dekkes med bompenger, den siste tredjedelen dekkes over statsbudsjettet.

Forsiden akkurat nå