NYHETER

Overlegen ledelse til Peab i Gulen

Peab har en knusende overlegen ledelse i kampen om å få oppgradere Oppedal fergeleie på E39 i Gulen i Sogn. 42,414 millioner kroner vil Peab ha for jobben. Nærmeste konkurrent ligger nesten 23 prosent høyere. 

Slik ser det ut på Oppedal i dag. Før oppstillingsplassen kan utvides må knausen til venstre sprenges bort. Veldig mye rart skal skje hvis ikke Peab får jobben. (Foto: Google)
Slik ser det ut på Oppedal i dag. Før oppstillingsplassen kan utvides må knausen til venstre sprenges bort. Veldig mye rart skal skje hvis ikke Peab får jobben. (Foto: Google)
5. apr. 2013 - 18:15

Andreplassen holdes av Mesta, som vil ha 52,137 mill. Birkeland Entreprenørforretning, som holder til i Gulen, kan ikke gjøre seg noen forhåpninger om hjemmeseier med et anbud på 64,27 mill. Høyest ligger Secora (68,28 mill.).

Oppedal er det sørlige endepunktet i fergesambandet som fører E39 over Sognefjorden. I dag er det bare én fergekai på Oppedal. Det er for lite i et så viktig samband. Hvis det settes ut av drift, får trafikantene en kjempestor omveg.

Problemet skal løses med en ny fergekai. Den vil ikke bare komme til nytte i nødssituasjoner. I dag går det to ferger over Sognefjorden. Når den tredje settes inn fra årsskiftet 2014/2015, trengs det en fergekai til.

Den nye fergekaia skal ligge vest for den nåværende. En knaus med en høyde på opptil 15 meter må sprenges bort for å gi plass til den nye oppstillingsplassen, som skal ta opptil 130 biler.

Det blir egne plasser for tunge kjøretøyer, busser og drosjer. Dessuten skal det etableres parkeringsplass for 22 biler, det skal bygges et aggregathus og det skal utføres grunnarbeid for ladebygg.

Jobben må være fullført innen 1. desember 2014. Den tredje ferga, som settes inn i sambandet Oppedal-Lavik en måned senere, blir batteridrevet.

Vegvesenet har også bedt om pris på oppgradering av en privat kai på Brekke i Gulen kommune Den skal brukes som hvilekai for fergene som krysser Sognefjorden.

Prosjektet omfatter utbedring av kaifronten med ny spunt, fendring med dumperdekk og montering av pullerter med forankring. Sjøbunnen skal erosjonssikres mot propellstrømning.

Bare to entreprenører har gitt pris på dette oppdraget. Lavest av dem er BMO Entreprenør fra Kongsberg, som har gitt et anbud på 4,3 mill. Den eneste konkurrenten er Birkeland Entreprenørforretning. Jobben må være gjort innen 21. juni i år.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.