Denne bruas dager er talte. Mye rart skal skje hvis ikke T. Engene får i oppdrag å bygge brua som skal erstatte den. (Foto: Jarle Skoglund)
Denne bruas dager er talte. Mye rart skal skje hvis ikke T. Engene får i oppdrag å bygge brua som skal erstatte den. (Foto: Jarle Skoglund)

Overlegen ledelse til T. Engene

Mye rart skal skje hvis ikke  T. Engene får i oppdrag å bygge ny bru for riksveg 52 i Hemsedal. Nærmeste konkurrent til jobben har gitt et anbud som ligger 33 prosent høyere enn det laveste.

T. Engene holder til i Hemsedals nabokommune Gol. De øvrige anbyderne er Kruse Smith (30,440 mill.) og Contexo fra Oslo (32,338 mill.).

Brua skal erstatte gamle Venås bru som fører riksveg 52 over elva Mørkedøla. Det er en smal bru fra 30-årene som står like ved en skarp sving. Her har det oppstått mange farlige situasjoner.

Den gamle brua er 23,5 meter lang. Brua som skal avløse den blir en betongbjelkebru med en lengde på 74 meter fordelt på tre spenn - et 33 meter langt midtspenn og to 20,5 meter lange sidespenn. Forskjellen i lengde skyldes at den krappe svingen ved gammelbrua skal fjernes. Nybrua inngår i en 400 meter lang ny vegstrekning som skal krysse Mørkedøla i spiss vinkel.

Det meste av tilstøtende veg kommer vest for nybrua. Her får ny riksveg 52 to felt vestover på grunn av stigning.

Multiconsult har stått for prosjekteringen. Entreprisen omfatter både bygging av brua, anlegg av tilstøtende veg, riving av den gamle brua og bygging av en 80 meter lang støyskjerm på støyvoll. Hele jobben må fullføres høsten neste år.

 

Forsiden akkurat nå