Johnny Håversen følger med at steinen havner riktig. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Det er alltid trangt om plassen der en støttemur skal bygges - så også i Holmenkollen. Vegen er regulert med lyssignaler. Karene i bransjen foretrekker kompakte gravemaskiner med kort hekk på grunn av plassproblemene. Dette er en 14-tonns maskin. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Lang erfaring gir hårfin kontroll på grabben og klypa. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Fv. prosjektleder Geir Rimstad i hovedentreprenør Marthinsen & Duvholt, anleggssjef Tov Eirik Lien i Marthinsen & Duvholt, samt daglig leder Knut Dale i Karmøy Naturstein. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
John Kåre Sundfør i Karmøy Naturstein. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
(Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Ferdig mur i Holmenkollveien. Dette kalles en linjemur - de horisontale linjene i fugene følges så langt som råd er gjennom hele muren. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Karene i bransjen snakker om pinning når mindre stein legges inn blant den store - enten for å bygge opp litt eller for å fylle ut en litt stor fuge. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Vanligvis bruker karene en rototilt til å håndtere steinen. Da er det enklere å rotere steinene og vurdere hvordan de ser ut på alle sider, mens ulempen er at du må skifte til grabb når du skal fylle på masse bak muren. Dette utstyret - grabb med klype - fungerer egentlig like greit. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
(Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Sorteringen av steinen er noe av det viktigste. Her har et nytt lass stein ankommet og legges ut bak gravemaskinen, og John Kåre Sundfør planlegger og plasserer ut steinene slik de skal brukes. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
Johnny Håversen (tv.) og John Kåre Sundfør trives med muring i naturstein.- Det er et konsentrasjons- og tålmodighetsarbeid, forteller John Kåre. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)
(Bilde: Bjørn Olav Amundsen)

Påkostet støttemur

  • bildeserier

Les mer om dette arbeidet i utgave nummer 5 av Våre Veger.

Forsiden akkurat nå