Planleggingsjobb på Bussveien

Planleggingsjobb på Bussveien

12. januar er en dato å merke seg for rådgivende ingeniører. Da går fristen ut for å gi anbud på planlegging av 3,5 kilometer av Bussveien gjennom Sandnes.

Oppdraget omfatter rådgivning og utarbeiding av reguleringsplan med konsekvensutredning med opsjon på byggeplan og konkurransegrunnlag. Anslått verdi på oppdraget er 18-28 millioner kroner.
Vegen som skal planlegges går mellom Julie Eges gate og Vatnekrossen. Nesten hele strekningen har status som fylkesveg 332.
Bussveien er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Rogaland fylkeskommune. Det omfatter tilsammen 50 km veger hvor bussen får egen trasé og full prioritet i kryss. Vegene ligger i kommunene Stavanger, Sandnes og Sola.

Ikke lenger Bussvei 2020

Prosjektet var tidligere kjent som Bussvei 2020. Navneskiftet skyldes at det ble klart at det ikke kan bli ferdig til det årstallet.
Vegene som inngår i prosjektet får varierende utforming. Noen veger blir forbeholdt busser, andre steder blir det fire felt hvorav to bussfelt.
Nesten hele strekningen som skal planlegges nå får fire felt. Bredden vil variere noe. Standardprofilet blir hele 29,6 meter bredt. Det består av to 3 meter brede midtstilte bussfelt. På hver side av dem blir det et 3 meter bredt felt som blir åpent for alle kjøretøy.
Bussfeltene og de åpne feltene blir skilt med 3 meter brede rabatter. På hver side av de åpne feltene blir det et 1,8 meter bredt sykkelfelt og et 3 meter bredt fortau.


Rabatter og fortau kan innsnevres

Noen steder kan man ikke oppnå full bredde uten å gå hardhendt til verks mot bebyggelsen. Slike steder vil vegen bli innsnevret. Bredden på kjørefeltene blir ikke redusert, men rabattene og fortauene kan gjøres smalere.
Løsningen med midtstilte bussfelt er bare låst på en del av strekningen som det er lagd et forprosjekt for. Det gir føringer for det videre arbeidet. På resten av strekningen skal sidestilte bussfelt vurderes.
Utlysningen av planleggingen betyr ikke at busspassasjerer i Sandnes kan regne med å komme raskere fram med det første. Vegplanlegging er en møysommelig prosess. Vegvesenet regner med at reguleringsplanen blir vedtatt i første kvartal 2019, og at konkurransegrunnlaget blir klart i mai 2020. Hvis dette holder, kan anlegget bli fullført  i oktober 2022.

Forsiden akkurat nå