Åstbrua kan ikke krysse fjorden på det smaleste fordi fylkesmannen har nektet Vegvesenet å bygge bru over moreneryggen. De som vil prosjektere brua, må gi anbud innen 8. februar. (Ill.: Statens vegvesen)
Åstbrua kan ikke krysse fjorden på det smaleste fordi fylkesmannen har nektet Vegvesenet å bygge bru over moreneryggen. De som vil prosjektere brua, må gi anbud innen 8. februar. (Ill.: Statens vegvesen)

Prosjektering av Åstfjordbrua er utlyst

En 724 meter lang stålkassebru skal krysse Åstfjorden i Sør-Trøndelag. Forprosjektet er fullført, nå vil Vegvesenet ha pris på byggeplan og konkurransegrunnlag. Anbudsfristen er satt til 8. februar.

Reinertsen har laget forprosjektet. Den planlagte brua får 8 spenn. De fire lengste blir 100 meter lange. Under et av dem blir det 25 meter høyt og 50 meter bredt seilingsløp.

Brua får betongdekke i samvirke med stålkassen. Noen av fundamentene skal stå på fjell, andre på stålrørspæler. En endelig avgjørelse om utformingen av fundamentene blir tatt etter prøveboring til våren.

Den som skal prosjektere brua blir ikke helt bundet.

- Veglinjen er låst, men hvis konsulenten foreslår en annen spenninndeling, er vi åpne for det, sier prosjekteringsleder Roar Marius Lindstad i Region midt.

Åstfjorden ligger i Snillfjord kommune. Brua skal ikke krysse fjorden der den er smalest. Her er det en morerygg på et nes som går på tvers av fjordens retning. Fylkesmannen har bestemt at moreneryggen skal bevares.

Brua inngår i strekningen Saghølen-Stormyra, som er et delprosjekt i vegpakken Fv 714 Laksevegen. Den 2 650 meter lange Slørdalstunnelen og den 770 meter lange Mjønestunnelen inngår også i strekningen. De kommer på hver sin side av Åstfjorden.

Når den nye vegen blir åpnet, trolig i 2020, blir det 5,6 km mellom Saghølen og Stormyra. Det er mindre enn halvparten av avstanden mellom de to stedene i dag.

Kostnadsrammen for delprosjektet er 1,35 milliarder kroner. Entreprisekostnadene for bygging av Åstfjordbrua er bergnet til 370 millioner kroner eks. moms.

 

Forsiden akkurat nå