(Bilde: Allfarveg)
(Bilde: Allfarveg)
(Bilde: Allfarveg)
(Bilde: Allfarveg)

334 meter lang stålkasse over Fedafjorden

Stålkassen som skal bære kjørebanen på Fedafjorden bru er på plass. Fire dager tok det montørene fra det nederlandske firmaet HSM Steel Structure å montere den 334 meter lange kassen. De fikk god hjelp av kranskipet «Uglen» som tok de tyngste løftene.

  • Nyheter

FFEDAFJORDEN BRU

Totallengde: 566 meter

Hovedspenn: 334 meter

Entreprenør: Allfarveg AS

Underentreprenør, stål: HMS Steel Structure

Inngår i OPS-prosjektet Handeland-Feda (18 km)

Lange seksjoner gjorde den raske montasjen mulig. Stålkassen ankom fra Nederland i bare ni seksjoner. Den korteste som er 35 meter lang og veier 160 tonn,ble tatt først. Den ble montert midt i bruspennet. På hver side av denne er det tre 36 meter lange seksjoner. Lengst inne mot hvert av tårnene er det en 42 meter langt seksjon. Hver av disse veier 180 tonn.



Langsomt i høy sjø

Stålkassen ble bygd i Schiedam nær Rotterdam. Derfra ble de 9 seksjonene fraktet til byggestedet på lekter. Transporten over Nordsjøen gikk ikke like knirkefritt som montasjen. Seksjonene lå i tre høyder på lekteren. Dermed ble slepet så høyt at det ikke tålte mye sjøgang. Ved større bølgehøyde enn to meter kunne det ikke gå fortere enn 6 knop. Da slepet gikk, var bølgehøyden såvidt over denne grensen. Transporten ble derfor en langdryg affære. For sikkerhets skyld ble kursen lagt nær land der det var mulig. Dermed ble også ferden lengre enn forutsatt.



Stor temperaturforskjell

25. januar var den strabasiøse ferden over. Fedafjorden lå blank som et speil da slepet ankom. Dagen etter begynte montasjen. Den første seksjonen tok lengst tid å få på plass. Hele den første dagen gikk med. Omfattende justeringer måtte til å før seksjonen kunne festes til hengestagene. Dette skyldtes først og fremst temperaturforskjellen. På brustedet var det rundt 6 kuldegrader under hele montasjen av stålkassen, mens seksjonene var produsert og transportert under atskillig mildere temperaturer.

Seksjonene ble festet til hverandre med bolter etter hvert som de ble heist opp. Først da alle var på plass kunne sveisingen begynne. Ved midten av februar var hele midtspennet sammensveiset.



Stålkasse inn, fagverk ut

Fedafjorden bru blir 566 meter lang. Med et hovedspenn på 334 meter blir den den korteste hengebru i Norge med stålkasse. Lysefjordbrua med et spenn på 446 meter er foreløpig den korteste som er avstivet på denne måten. Før Askøybrua og Gjemnessundet bru ble bygd på 90-tallet ble alle hengebruer over en viss lengde avstivet med fagverk. Siden har stålkassene overtatt fullstendig.

Rask montasje er en grunn til at fagverket ble utkonkurrert. En viktigere grunn er enkelt vedlikehold. Å male en stålkasse er en enkel jobb sammenlignet med å male alle bitene i et fagverk.

Fedafjorden bru inngår i det 18 km lange OPS-prosjektet Handeland-Feda på E 39 mellom Lyngdal og Flekkefjord. HSM Steel Structure er underentreprenør for konsortiet Allfarveg, som har ansvar for prosjektering og anlegg av vegstrekningen. Åpning finner sted senest 1. september i år. Allfarveg vurderer nå om prosjektet kan forseres. En avgjørelse er ventet i slutten av måneden.

Forsiden akkurat nå