NYHETER

Rambøll leder på riksveg 23

 Med et anbud på 48,04 millioner kroner har Rambøll er klar ledelse i konkurransen å få prosjektere ny kjørebane for riksveg 23. Pris teller bare 20 prosent, så kampen er langt fra avgjort.

Bildet viser østre påhugg av Oslofjordtunnelen på Måna i Frogn. Innen 25. januar må Vegvesenet bestemme seg for hvem som skal prosjektere det nye tunnelløpet. (Foto: Google)
Bildet viser østre påhugg av Oslofjordtunnelen på Måna i Frogn. Innen 25. januar må Vegvesenet bestemme seg for hvem som skal prosjektere det nye tunnelløpet. (Foto: Google)
12. nov. 2012 - 14:47

Aas-Jakobsen ligger på andreplass med 52,39 mill., mens Norconsult er nr. tre med 59,45 mill. Prisene gjelder både reguleringsplan og byggeplan, men den siste er en opsjon. Vinneren av konkurransen har ingen garanti for å få jobben med å lage byggeplan.

Prosjektleder Anne-Grethe Nordahl i Statens vegvesen er fornøyd med prisene.

Totalkompetanse teller 50 prosent når anbudene skal vurderes, mens beskrivelse av gjennomføringen teller 30 prosent.

Vedståelsesfristen går ut 25. januar, men Vegvesenet tar sikte på å ta avgjørelsen så fort som mulig. Innen 15. januar 2014 må reguleringsplanen være ferdig.

Riksveg 23 er også kjent som Oslofjordforbindelsen. Den nye kjørebanen blir reservert østgående trafikk. Reguleringsplanen gjelder en strekning på 13,5 km mellom Vassum i Frogn kommune i Akershus og Verpen i Hurum kommune i Buskerud. På denne strekningen inngår den 7 306 meter lange Oslofjordtunnelen, den 1 583 meter lange Frogntunnelen og den 378 meter lange Vassumtunnelen. Alle tunnelene får et nytt løp parallelt med det nåværende.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.