Den nye fylkesveg 723 skal gå helt utenom nåværende veg. Den blir rassikker, og den får høy nok standard til at det blir mulig å kjøre deler av vindmøller på den. (Bilde: Statens vegvesen)

Rekordjevnt i Åfjord

Den som trodde kampen om gangbrua på Ullevålkrysset er jevn, må tro om igjen. I Åfjord kommune i Sør-Trøndelag skiller 0,65 promille de to laveste anbudene på ny fv 723! Johs. J. Syltern som holder til i kommunen, leder med et anbud på 279 362 658 kroner.

Bertelsen & Garpestad vil 279 546 602 kroner - en differanse på knapt 184 000 kroner.

Tore Løkke, som også holder til i Åfjord, har gitt et anbud på 288,3 millioner kroner.

Vegvesenet har også fått et anbud fra Aldesa på 316,5 mill. og fra et arbeidsfellesskap mellom Lemminkäinen og MRCRE, som vil 323,2 mill.

Den nye vegen blir 4,65 km lang. Det aller meste av den vil gå i uberørt terreng. Den 760 meter lange Ryssdalstunnelen og den 590 meter lange Herfjordstunnelen inngår i vegen. Det gjør også en 145 meter lang bru over Ryssdalen. Det blir en stålbjelkebru med tre spenn.

Vegen får en bredde på 7,5 meter. Tunnelene får profil T9,5.

Før jul 2019 blir den ferdig. Da forsvinner en rasutsatt strekning fra fylkesveg 723. Staten går derfor inn med 150 milioner i rassikringsmidler. Statkraft bidrar med 40 millioner fordi den nye vegen vil gjøre det mulig å få fram deler av vindmøller til en ny møllepark.

Åfjord kommune bidrar med 10 millioner, resten dekkes av fylket.

Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi med assistanse av eksterne konsulenter.

Forsiden akkurat nå