Rekordjevnt i Eiganes- og Hundvågtunnelen

Knapt fire promille skiller de to laveste anbudene på en av de største elektrojobbene som noen gang er utlyst på det norske vegnettet. Den skal utføres i Eiganes- og Hundvågtunnelen. Bravida leder den jevne kampen med et anbud på 267 313 780 kroner.

Slik så det ut ved nordre påhugg til Eiganestunnelen for kort tid siden. Nå er portalene fylt igjen. Hvem som skal utføre elektro- og SRO-installasjonen i tunnelen er høyst uvisst.
Slik så det ut ved nordre påhugg til Eiganestunnelen for kort tid siden. Nå er portalene fylt igjen. Hvem som skal utføre elektro- og SRO-installasjonen i tunnelen er høyst uvisst. Bilde: Anders Haakonsen
14. okt. 2016 - 16:18

Den som puster Bravida i ryggen er Roxell Group fra Stavanger, som vil ha 268 369 003 kroner og 68 øre for jobben.

Bak de to i teten er det også jevnt. Et arbeidsfellesskap mellom ABB og Magnus M. Thunestvedt fra Bergen holder tredjeplassen med et anbud på 274,6 mill. Fjerde og siste anbyder er Infratec fra Oslo med 282,2 mill.

Som prisene mer enn antyder er det en formidabel jobb Vegvesenet vil ha utført. Den omfatter blant annet levering og montering av 468 km kabler og 3 900 lysarmaturer.

Begge tunnelene får fire felt og to løp. Eiganestunnelen blir 2,4 km lang. Den inngår i ny E39 utenom Stavanger sentrum. Hundvågtunnelen blir 5,6 km lang. Den er en av de to undersjøiske tunnelene på Ryfylkes fastlandsforbindelse, også kjent som Ryfast.

Ryfast og Eiganestunnelen er ett prosjekt. Lars Martin Rage som er byggeleder for elektro i prosjektet, er overrasket over at bare 4 av 11 prekvalifiserte ga anbud, men han er godt fornøyd med prisene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.