Her skal E39 utvides til begge sider for å få plass til kollektivfelt. Gang/sykkelvegen og støyskjermen til høyre skal flyttes lengre ut til siden. Repstad Anlegg fra Søgne ligger svært godt an til å få oppdraget. (Foto: Google)
Her skal E39 utvides til begge sider for å få plass til kollektivfelt. Gang/sykkelvegen og støyskjermen til høyre skal flyttes lengre ut til siden. Repstad Anlegg fra Søgne ligger svært godt an til å få oppdraget. (Foto: Google)

Repstad Anlegg langt foran konkurrentene

Fem entreprenører har meldt sin interesse for å anlegge kollektivfelt langs E39 i Kristiansand. Alle kommer fra den sørligste delen av landet. Klart lavest ligger Repstad Anlegg fra Søgne med et anbud på 36,8 millioner kroner.

TT Anlegg fra Mandal holder andreplassen med 41,7 mill. foran Lindland Maskin fra Lyngdal (45,4 mill.) og Kaspar Strømme fra Kristiansand (45,8 mill.). Den eneste anbyderen som ikke er fra Vest-Agder, ligger høyest. Det er Bertelsen & Garpestad fra Egersund, som vil ha 46,8 mill. for jobben.

Strekningen som skal få kollektivfelt er ca. en km lang og går mellom Kartheikrysset og Rigekrysset vest for Kristiansand sentrum. I dag er det kollektivfelt i retning sentrum på det meste av strekningen. Ut fra sentrum er det bare ett felt. Nå skal det bli et åpent felt og et kollektivfelt i begge retninger på hele strekningen.

En gang/sykkelveg som går parallelt med kjørebanen, må flyttes til siden for å få plass til utvidelsen. Den som får kontrakten skal også fjerne 275 meter støyskjerm langs vegen og sette opp nye støyskjermer. Videre skal en lokalveg legges om over ca. 250 meter, 500 kvm av et lagerbygg skal rives og fjernes, og det skal bygges en mur av naturstein på 800 kvm.

Entreprisen omfatter også beplantning og montering av skilt, rekkverk og vegbelysning.

Høsten neste år må jobben være fullført. Trafikken vil gå gjennom anleggsområdet så lenge arbeidet pågår, men delprosjektleder Martin Folkestad i Region sør tror ikke det vil skape de store problemene.

- Trafikken må stoppes i forbindelse med sprenging, men det blir mest sprenging på sidevegen. Vi skal klare å avvikle trafikken på en ryddig måte, sier Folkestad.

Forsiden akkurat nå