I denne bakken har mange lastebiler hatt vanskeligheter om vinteren. Om halvannet år har den fått avløsning av en moderne veg. (Foto: Google).
I denne bakken har mange lastebiler hatt vanskeligheter om vinteren. Om halvannet år har den fått avløsning av en moderne veg. (Foto: Google).

Risa i ledelsen i Sveio

En bratt stigning på fylkesveg 6 i Sveio i Sunnhordland lager store problemer for lastebilene vinterstid. 7 entreprenører vil løse problemene. Risa leder konkurransen med et anbud på 19,096 millioner kroner.

Strekningen som skal få avløsning ligger like ved Buavåg fergeleie. Her kjører mange vogntog i land på veg mot kontinentet fulllastet med varer fra lakseslakteriet Espevær Laks på Bømlo. Et par kilometer fra fergeleiet møter de en lang bakke hvor stigningsforholdet er godt over 10 prosent på det meste.

I årenes løp har mange biler stått og spinnet i bakken vinterstid. Denne vinteren er den nest siste. Sommeren neste år blir en helt ny veg tatt i bruk.

Konkurransen om å få anlegge den nye vegen domineres av lokale entreprenører. Seks av anbyderne kommer fra Rogaland eller Hordaland.

Nærmest Risa ligger Bertelsen & Garpestad med et anbud på 21,2 mill., tett fulgt av Vassbakk & Stol med 21,4 mill. Øvrige anbydere er Bjelland & Birkeland Anlegg fra Klepp (22,8 mill.), Brødrene Flatebø fra Etne (25,4 mill.), Mesta (25,7 mill.) og Bulken Maskin fra Voss (29,2 mill.).

Den nye vegstrekningen blir halvannen kilometer lang. Den krysser nåværende fylkesveg 6 en gang, for øvrig går den helt utenom. Vegen som får avløsning er ikke bare bratt, den er også svingete og smal. Midtlinje forekommer ikke, og det er dårlig med møteplasser.

Den nye vegen blir 6,5 meter bred. Byggeplanen er lagd av det islandske selskapet Verkís. Vegen finansieres dels med midler fra Haugalandspakken og dels med bevilgninger over fylkesbudsjettet. Innen 9. august neste år skal den være ferdig.

Forsiden akkurat nå