Solbakktunnelen har skiftet navn til Ryfylketunnelen siden denne illustrajsonen ble lagd. Den blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel når den åpnes i 2019. (Ill.: Statens vegvesen).
Solbakktunnelen har skiftet navn til Ryfylketunnelen siden denne illustrajsonen ble lagd. Den blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel når den åpnes i 2019. (Ill.: Statens vegvesen).

Roxell Group leder i Ryfylketunnelen

Konkurransen om elektro- og SRO-jobben i Ryfylketunnelen viser tydelig at markedet er i kraftig forandring. Bare to av åtte anbud kommer fra tradisjonelle elektroentreprenører. Lavest ligger Roxell Group fra Stavanger med 257,8 millioner kroner.

Scnamatic Elektro ligger på andreplass med et anbud på 284,4 mill. Tredjeplassen holdes av et arbeidsfellesskap mellom ABB og Magnus M. Tunestveit fra Bergen som vil ha 293,8 mill.

Den videre rekkefølgen er: Mesta (297,7 mill.), Apply Rig & Modules fra Stavanger (302,3 mill.), Aldesa Construcciones fra Spania (309,1 mill.), Apply TB fra Stavanger (316,1 mill.) og Rosenberg WorleyParsons fra Stavanger (316,1 mill.). Alle anbyderne var prekvalifiserte.

Roxell Group som leder konkurransen klart, arbeider med automasjon, elektro og sikkerhetssystemer til lands og på oljeinstallasjoner.

- Vi har aldri vært med på denne typen prosjekter før, men vi ser dette som et supplement til det vi holder på med. Vi har en organisasjon som gjør at vi kan hive oss raskt rundt. Akkurat nå har vi nok å gjøre, men vi ser at det raser rundt oss, sier teknisk sjef Sigve Sandvik i Roxell Group.

Ryfylketunnelen er en del av prosjektet Ryfast. Den blir 14,3 km lang. I 2019 blir den ferdig.

Forsiden akkurat nå