Fergekaia i Bergsfjord i Loppa har et sterkt behov for oppgradering. Secora og IMO Sveiseindustri fra Mo i Rana skal sørge for det. (Foto: Statens vegvesen)
Fergekaia i Bergsfjord i Loppa har et sterkt behov for oppgradering. Secora og IMO Sveiseindustri fra Mo i Rana skal sørge for det. (Foto: Statens vegvesen)

Secora og IMO bygger om fergekaier

Secora og IMO Sveiseindustri har fått hvert sitt oppdrag i Nord-Norge. Secora skal bygge om tre fergekaier, IMO skal levere og montere stålutstyr til seks fergekaier.

Secoras kontrakt til 45,4 millioner kroner blir underskrevet i nær framtid. Den omfatter ombygging av fergekaiene i Tverrfjord, Bergsfjord og Sør-Tverrfjord i Loppa kommune lengst vest i Finnmark.

De nåværende fergekaiene er nedslitte, men det er ikke den viktigste årsaken til at de må bygges om. En ny ferge skal settes inn i sambandet fra 1. januar 2016. Den er for stor for de nåværende fergekaiene.

 

22 meter lengre

Ferga som går i sambandet nå, er 40,8 meter lang og 9,8 meter bred, den nye blir 62,5 meter lang og 13,5 meter bred. For å gi plass til den nye skal de gamle fergekaibruene som er 4,5 meter brede, skiftes ut med nye som er 7 meter brede og 18 meter lange. Fenderveggene skal forlenges med 22 meter.

Secoras oppgave bli å forlenge fenderveggene og bygge nye landkar for fergekaibruene. Oppdraget omfatter også levering og montering av aggregathus, aggregater, sylindre, pullere, fendere og sperrebommer.

 

11,22 mill. til IMO

En del annet utstyr av stål, som brulager, heisetårn, fenderpanel og rekkverk skal monteres av Secora, men ikke leveres. Leveransen skal IMO Sveiseindustri fra Mo i Rana ta seg av. Kontrakten til en verdi av 11,22 millioner kroner er allerede underskrevet. Den omfatter også leveranse av det samme utstyret til ytterligere tre fergekaier, to i Alta og et i Gildeskål i Nordland.

Videre skal IMO Sveiseindustri levere og montere nye fergekaibruer, heisebjelker, gitterrister og overgangsplater mellom bru og landkar til alle de seks fergekaiene.

 

Større ferger senere

På fergekaiene i Alta og Gildeskål må også landkarene bygges om og fenderveggene forlenges. Denne jobben lyses ut senere. Disse fergekaiene er i dårlig forfatning og trenger også utvidelse for å gi plass til større ferger, men fergene vil ikke bli satt inn så tidlig som den i Loppa. Vegvesenet kunne derfor ventet med å lyse ut stålleveransen til tre av fergekaiene, men man valgte å ta alle seks samtidig for å gjøre oppdraget mer interessant for leverandørene og oppnå stordriftsfordeler.

Vegvesenet har opsjon på levering av det samme utstyret til to andre fergekaier. Hvilke det eventuelt blir, er ikke klart, det som er sikkert er at de ligger i Region nord. Prisene på leveransene i opsjonen er ikke med i anbudene.

Forsiden akkurat nå