Parsellen som er utlyst er lengst til venstre på den rød linjen. To tunneler inngår i denne parsellen.
Parsellen som er utlyst er lengst til venstre på den rød linjen. To tunneler inngår i denne parsellen. (Bilde: Statens vegvesen)

Siste storjobb på Damåsen-Saggrenda er sendt ut

Den tredje og siste anleggskontrakten på E134 i Kongsberg er utlyst. Innen 13. oktober vil Vegvesenet ha pris på 4,7 km ny to-feltsveg mellom Trollerudmoen og Saggrenda.

Oppdraget gjelder den vestligste parsellen på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda. Her blir det midtdeler og et 1,2 km langt forbikjøringfelt i retning vest hvor vegen går i stigning.

To tunneler inngår i parsellen: den 350 meter lange Moanetunnelen og den 500 meter lange Vollåstunnelen. Begge får profil T14,5.

På Saggrenda blir det et to-planskryss. For øvrig skal det bygges tre bruer i veglinjen og en lokalvegbru. Den 310 meter lange Saggrenda bru blir den lengste. Den som får kontrakten skal også støpe tre kulverter som fører lokalveger under E134.

Maseuttaket blir betydelig. Det skal sprenges 480 000 kbm i dagen og 105 000 kbm i fjell, og 130 000 kbm løsmasser skal flyttes.

Prosjekteringen av den nye E134 er utført av Muliticonsult. De to første store anleggskontraktene gikk til Veidekke og Implenia.

Et arbeidsfellesskap mellom ABB og Nettpartner Drift får kontrakten på elektroarbeidet på hele strekningen. Klagefristen gikk ut sist mandag. Kontrakten blir underskrevet 31. august.

Avstanden mellom Damåsen og Saggrenda er 13,2 km. Nesten hele strekningen ligger i Kongsberg kommune, bare en drøy kilometer lengst øst ligger i Øvre Eiker.

På senhøsten 2019 skal jobben være fullført. Da vil E134 gå helt utenom tettbebyggelsen i Kongsberg.

Forsiden akkurat nå