Rett før skytebas Kari Anne Sand smeller sin fjerde E134-salve. (Foto: Kjell Wold)
Bløtkaker hører med når det er tunnelgjennomslag. (Foto: Kjell Wold)
Prosjektledelsen fra Statens vegvesen i hyggelig kaffeprat. (Foto: Kjell Wold)
Tsjekkias ambassadør Jaroslav Knot på tredje E134 og Kongsbergbesøk. (Foto: Kjell Wold)
Slik så det ut ved tunnelmunningen mot Meheia. (Foto: Kjell Wold)

Sjette og siste gjennomslag i Kongsberg

Det var høy feststeming i Kongserg da Tsjekkias ambassadør, en fylkesvaraordfører og to ordførereva markerte gjennomslaget på den siste av E134-tunnelene i Kongsberg 

I oktober var det Svartåstunnelen sin tur med gjennomslag i begge løp med få dagers mellomrom. Sent i november og tidlig i desember 2017 ble det lys i begge løp i Kongsbergtunnelen.

420 meter

Og nå altså 420 meter lange Vollåstunnelen innerst i Lassedalen på veg mot Koppervollane og Meheia. Kongsbergordfører Kari Anne Sand var som vanlig skytebas, også det for fjerde gang.

Den innsatsen ble belønnet med diplom til Kongsbergordføreren for vel utført jobb.

På torsdagens gjennomslag ble hun også ledsaget både av fylkesvaraordfører og partifelle Olav Skinnes og ordfører i Notodden, Gry Fuglestveit Bløchlinger.

 

Seks på 130 dager

De siste 130 dager har det vært gjennomslag i seks tunnelløp og fire tunneler på til sammen noe over åtte kilometers lengde. Vollås-, Moane-, Svartås- og Kongsbergtunnelen utgjør drøye fire kilometer med ny europaveg.

Tsjekkiske Metrostav AS har vært ansvarlig for drivingen av Moanetunnelen og Vollåstunnwelen på delstrekningen Trollerudmoen-Saggrenda. Denne delentrepresisen har tsjekkerne delt med norske HAG Anlegg fra Agder og Bertelsen og Garpestad fra Rogaland.

 

1/3 veg i tunnel

Om lag1/3 av strekningen på ny E134 Damåsen-Saggrenda gjennom Øvre Eiker og Kongsberg på totalt 13,2 kilometer går dermed i tunnel.

Hele vegprosjektet skal etter planen åpnes for trafikk en gang senhøsten 2019.

Forsiden akkurat nå