Skanska fikk stor tunnelkontrakt i Kristiansand

Skanska skal oppgradere Oddernes- og Baneheitunnelen i Kristiansand. Kontrakten på 233,5 millioner kroner ble underskrevet i dag.

Oddernestunnelen ble åpnet for bare 12 år siden, men det var før tunnelforskriften trådte i kraft. Nå skal Skanska oppgradere den og Baneheitunnelen for 233,5 millioner kroner.
Oddernestunnelen ble åpnet for bare 12 år siden, men det var før tunnelforskriften trådte i kraft. Nå skal Skanska oppgradere den og Baneheitunnelen for 233,5 millioner kroner. Bilde: Google
30. nov. 2016 - 14:13

Det er neppe noen som hever øyenbrynene på grunn av valget av entreprenør. Skanska var den eneste anbyderen på oppdraget. Derimot kan kontraktsummen virke overraskende på bakgrunn av at Skanskas anbud lå 128,5 millioner høyere.

Forklaringen er at de to tallene ikke er sammenlignbare. Anbudssummen omfattter også drift, vedlikehold og avskrivning av belysning og ventilasjon i 20 år. Dette er ikke med i kontraktsummen.

 - Vi har ikke anledning til å spesifisere hvilke merker eller hvilke leverandører entreprenøren skal benytte. Derfor tar vi levetidskostnadene med i konkurransegrunnlaget for å sikre oss best mulig kvalitet, sier prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegvesen.

Begge tunnelene inngår i E18. Baneheitunnelen er 785 meter lang og har dessuten fire ramper mot vegnettet i byen. Oddernestunnelen er en 1 049 betongtunnel støpt i løsmasser.

Ingen av dem er gamle. Baneheitunnelen ble åpnet i 2001, Oddernestunnelen i 2004, men EUs tunnelforskrift gjaldt ikke den gangen de ble prosjektert.

Oppdraget omfatter ikke bare  arbeid som angår tunnelforskriften. Det skal også utføres stabilitetssikring og vann- og frostsikring.

Begge tunnelene har to løp. Oppgraderingen skal foregå samtidig i begge tunnelene. Mens det pågår, blir bare ett løp åpent. I mai 2018 må jobben være fullført.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.