Hvem som skal bygge Bøkfjordbrua er foreløpig usikkert. Det som er sikkert er at den skal overta trafikken på E105 fra Elvenes bru i bakgrunnen. (Ill.: Statens vegvesen)
Hvem som skal bygge Bøkfjordbrua er foreløpig usikkert. Det som er sikkert er at den skal overta trafikken på E105 fra Elvenes bru i bakgrunnen. (Ill.: Statens vegvesen)

Skanska klager på vedtak om Bøkfjordbrua

Det er ikke klart hvem som skal bygge Bøkfjordbrua i Finnmark. Vegvesenet har innstilt på at jobben skal gå til HAK Entreprenør fra Alta, men Skanska har klaget på vedtaket.

Bare tre entreprenører hadde gitt anbud på oppdraget da fristen gikk ut 24. september. HAK Entreprenør ville ha 117,6 millioner kroner for jobben. Skanska lå på betryggende avstand med et anbud på 128,7 mill. Den siste anbyderen var Veidekke som ville ha 133,5 mill.

Bøkfjordbrua blir 284 meter lang. Den består av en 120 meter lang nettverksbue og 6 kortere betongspenn. Bakgrunnen for klagen er at Skanska mener HAK Entreprenør mangler kompetanse til å utføre jobben. Firmaet ble stiftet i 2012. Det har bygd flere bruer for Vegvesenet, men de er en god del mindre enn Bøkfjordbrua.

Brua inngår i en fem kilometer lang ny strekning på E105 i Sør-Varanger kommune, den eneste mellomriksvegen mellom Norge og Russland. Etter planen skal strekningen åpnes for trafikk 30. september 2016. Åpningen kan ikke skje før brua er ferdig. Prosjektleder Kaare Ramberg i Statens vegvesen har tro på at åpningsdatoen holder til tross for klagen fra Skanska.

- Det er ikke sikkert at klagen fører til forsinket byggestart. Først skal juristene i Region nord vurdere saken og gi oss råd om hva vi skal gjøre videre. Hvis det blir en forsinkelse, skal vi klare å organisere arbeidet slik at vi tar den inn, sier Ramberg.

 

Forsiden akkurat nå