NCC ligger godt an til å få jobben med å sprenge og støpe Bjørnegårdtunnelen på E16. Bildet viser nordre ende av tunnelen ved Franzefoss. (Ill.: ViaNova)
NCC ligger godt an til å få jobben med å sprenge og støpe Bjørnegårdtunnelen på E16. Bildet viser nordre ende av tunnelen ved Franzefoss. (Ill.: ViaNova)

Solid ledelse til NCC på Sandvika-Wøyen

NCC har sikret seg en solid ledelse i kampen om en gigantjobb på E16 mellom Sandvika og Wøyen. Oppdraget gjelder anlegg av Bjørnegårdtunnelen. Anbudet fra NCC er på 1,117 milliarder kroner.

Veidekke ligger på andreplass med 1,285 mrd. Nr. tre er det østerrikske firmaet PORR (1,33 mrd.), og nr. fire er Skanska (1,422 mrd.). Et arbeidsfellesskap mellom Håkanes Maskin og det tyske firmaet Bilfinger ligger høyest med et anbud på 1,586 mrd.

For to uker siden tok NCC en nesten like stor ledelse i kampen om en annen milliardtunnel - Mælefjelltunnelen på E134 i Telemark.

Parsellen Sandvika-Wøyen er 3,5 km lang. Den nåværende to-feltsvegen skal få avlastning av en ny fire-feltsveg som er kostnadsberegnet til 3,8 milliarder kroner.

Det sørlige endepunktet for Bjørnegårdtunnelen er inne i den nåværende Kjørbotunnelen. Det nordlige endepunktet er ca. 80 meter sør for krysset mellom E16 og Bærumsveien.

Tunnelen får to løp. Det sørgående blir ca. 2 300 meter langt, det nordgående litt kortere. Ca. 615 meter blir støpt i åpne groper, resten blir fjelltunneler. Normalprofilet blir T 9,5. I forbindelse med ramper blir profilet økt til opptil T 12,5. Det skal også drives en 290 meter lang adkomsttunnel.

Vanskelige arbeidsforhold er en viktig årsak til de høye prisene. Overdekningen er liten og avstanden til bebyggelse kort. Tunnelen skal passere under Sandvikselva. Ved krysningspunktet blir det et lavbrekk. Vann som renner inn i tunnelen må derfor pumpes ut. I den forbindelsen skal det sprenges pumpesump på 7 500 kbm.

I oppdraget inngår det også omfattende arbeid på veger i dagen. Mye av det skal utføres i Kjørbokrysset hvor E16 møter E18.

Vegvesenet tar sikte på anleggstart tidlig på nyåret. Innen 2. desember 2019 må arbeidet være avsluttet.

Forsiden akkurat nå