Overingeniør Karsten Gjersøe i Statens vegvesen.
Overingeniør Karsten Gjersøe i Statens vegvesen.

Sparer stort på veglys

Enøktiltak på vegbelysningen langs E18 i Nordre Vestfold reduserer strømutgiftene med over 500.000 kroner i året, skriver Statens vegvesens etatsavis Vegen og vi.

I Vestfold setter Statens vegvesen nå i gang tiltak som vil redusere strømforbruket på den 37 km lange motorvegen med mange hundre tusen kilowattimer (kWh) og 100.000-vis av kroner.





Dyre tunneler

- Når ny håndbok 264 er godkjent i Vegdirektoratet, gir det oss mulighet til å redusere betydelig på energiforbruket på veg- og tunnelbelysning på den nye motorvegen, forteller overingeniør Karsten Gjersøe i Statens vegvesen.

Energiforbruket i de ni tunnelene på E18 mellom Sande og Horten er nesten 4,5 millioner kWh årlig. Strømforbruket til vegbelysning er over 2,5 millioner kWh. Samlet koster det over fem millioner kroner årlig å belyse 37 km motorveg og tunneler.





Fra 400 til 250 watt

- Den nye vegnormalen gjør at reflektert lys fra vegbanen reduseres fra to til en candela, mens effekten i lyspærene reduseres fra 400 watt til 250 watt på 1150 lysarmaturer.

- I første omgang skifter vi ut 300 lysarmaturer på E18 i 2006. I løpet av tre-fire år skifter vi ut alle 400 watts armaturene og kan dermed redusere energiforbruket årlig med om lag 750.000kWh, eller 570.000 kroner i årlige reduserte strømutgifter, forteller Gjersøe.





Også andre veger

Vestfold distrikt gjør samme sparetiltak på gamle E18 fra Sande til Re kommune, dagens rv313.

- Her kan strømutgiftene reduseres med 40.000 kroner i året. På rv19 Hortenvegen er målet å spare vel 30.000 kroner i året, sier Karsten Gjersøe. Det er helt nødvendig å ha et godt register på vegbelysningen for å gjennomføre slike ENØK-tiltak.

Forsiden akkurat nå