(Bilde: Ola Hesstvedt)
(Bilde: Ola Hesstvedt)
(Bilde: Ola Hesstvedt)
(Bilde: Ola Hesstvedt)

Sputnik på veg i 44 år

  • Nyheter

- Far var lastebileier, jeg begynte å kjøre straks jeg ble 18 og fikk førerkort. Da var det bare gamle gubber i yrket her. Sputnik ble tilnavnet på en ung kar som blandet seg inn og holdt et høyt tempo, sier 63-åringen til Våre Veger.

- Jeg har alltid elsket å kjøre korte distanser med lastebil – rygging og manøvrering på små flater blir jeg aldri lei av. Det har gått bra, også en gang da jeg la grus i en veldig bratt bakke. Bilen veltet, bare radioen virket på bunnen av skråningen. Ivar Medaas sang upåvirket av veltet, og selv var jeg like hel og fin.

Knut Storbukås har trappet ned lastebilkjøringen de siste årene. Han kjører fast for Lemminkäinen i Nedre Telemark, men har en ansatt til å utføre oppdragene. Selv kjører han den gamle og godt kjente bilen med Sputnik-skiltet og prangende farger på lokale oppdrag for kommunen og privatkunder – og turer med turister som kommer til Sputnik-museet som han har bygget opp på hjemstedet Bostrak sammen med kona Vivian.





Trafikk & Musikk AS

- Jeg ga opp brøytningen for fire-fem år siden. Anbudskonkurranse betydde for lave priser når en liten aktør som meg måtte ha en kyndig reserve å sette inn i tilfelle sykdom. Jeg kunne jo ikke ha en mann sittende stille mot betaling hele vinteren. Jeg har hatt milliongjeld i alle år. Dårlige priser og beskjeden oppdragsmengde lokalt i mange år som følge av slett statlig vegvedlikehold, fører til at jeg nok gir meg med dette om ikke så lenge, sier sjefen for Sputnik Trafikk og Musikk AS, som ble opprettet i 1961 da Storbukås begynte å kjøre seg gjeldende som artist. Uten inntektene fra artistlivet i helgene og museet med platetrofeer, effekter og et vell av souvenirer for tilstrømmende fans hadde det ikke gått rundt. Knut Storbukås tror det er mer å tjene på å steke vafler og underholde enn å være lastebileier. Men det er ikke lett å slutte og bare være Sputnik.

- Han har hatt et slit med lastebilene, skyter kona Vivian inn. – Alltid først på jobb. Det har vært så mye frustrasjon, bråk og krangling i bransjen lokalt at ingen av våre to sønner har hatt lyst til å overta. Den eldste er blitt ingeniør mens attpåklatten tar idrettslinjen i Skien. Nå er det bare to som driver med lastebil i hele Drangedal kommune. Ikke så rart når det for eksempel er gått nesten 25 år siden det sist ble lagt asfalt på riksvegen gjennom bygda vår.





Bilulykke

Vivian Storbukås har engasjert seg sterkt for et bedre vegvedlikehold i Telemark etter at hun og mannen ble skadet i en trafikkulykke for et par år siden. Hun slo kneet, Sputnik brakk et ribbein og fikk så stiv nakke at han ikke kunne opptre på noen måneder.

- Vi ble påkjørt på veg til Drangedal sentrum. Asfaltsporene på riksveg 38 er livsfarlige når det er slapseføre. Det gikk verre med dem i den andre bilen som fikk sleng og snurret i beskjeden fart. Jeg ble sint på det dårlige vegvedlikeholdet og startet en underskriftskampanje der vi forlangte at myndighetene må stelle vegene i Telemark slik at vi kan kjøre trygt. Vi samlet 8000 underskrifter og var lovet et møte på vegkontoret der mange instanser innenfor trafikksikkerhet skulle være representert. Men vegkontoret holdt ikke ord. Vi fikk vite at fylket hadde nedsatt en komite som hadde fått ansvaret for dette området. Når en komite har en politiker som leder, skjer det ikke noe, fnyser Vivian Storbukås, som har gitt opp og sitter tilbake med skrekken etter ulykken.

- Statsråd Skogsholm gjør en dårlig jobb når hun snakker så varmt for kollektivtransport. Her går det to busser i døgnet, alle er totalt avhengig av bilen til alle gjøremål. Drangedølene betaler seks millioner kroner årlig i vegavgift og får omtrent ingenting tilbake.

Ikke uventet har også Sputnik noen kraftsalver til politikere som har sørget for at vegstandarden på Telemarks riksvegnett er den dårligste i landet.





Dårligst i Norge

- Bortsett fra E18 er det like ille uansett hvor du kjører inn i Telemark. Jeg har turnert nesten hver helg i 15 år over hele landet. Det er bare i Telemark at riksvegene er håpløst dårlige. Det kan være 30 mil mellom jobbene i Finnmark – ikke ett hull! Jeg vet ikke hvorfor det er så gjennomført dårlig hos oss. Kanskje blir politikerne fra Telemark stumme der inne i Oslo? Mange turister ønsker å kjøre på kryss og tvers og ta rundturer i det flotte fylket vårt, og de er forbauset over at vegene er så dårlige overalt. Svenske turistbusser bruker ikke lenger riksveg 38 gjennom Drangedal mot Vestlandet. Det er en skam, Vrådalsheia er ille. Det lille som gjøres er lappverk, jeg forstår ikke at myndighetene venter til en veg er kjørt helt ned. Med jevnt vedlikehold kunne vi hatt fine veger bestandig.

Men de som vil besøke Sputnik og betale for museumsbesøk, mat, tre-fire sanger og kanskje en tur med lastebilen, de tråkler seg opp til Bostrak. For eksempel filmet CBS ham i to-tre dager. Knut Storbukås har en fanklubb med 5000 medlemmer. Han har gitt ut 19 album og 13 kassetter. Det er laget åtte videofilmer. Sangene og tekstene hans har gjort ham til årets artist i Norge to ganger, og han har beundrere i mange land.

- Lastebilkjøringen tar slutt, lønnsomheten er dårlig og nakken er fremdeles vond. Men jeg fortsetter med Sputnik og håper å oppleve at det tas et krafttak på vegene i Telemark, sier Knut Storbukås.









Forsiden akkurat nå