Tverrslaget er den tykke grå linjen som går vannrett på bildet mellom hovedløpene og sjødeponiet. Fra tverrslaget kan sprengstein kjøres rett ut på deponiet som er markert med grått.
Tverrslaget er den tykke grå linjen som går vannrett på bildet mellom hovedløpene og sjødeponiet. Fra tverrslaget kan sprengstein kjøres rett ut på deponiet som er markert med grått. (Bilde: Statens vegvesen)

Stor interesse for andre Rogfast-kontrakt

Ikke mindre enn 10 entreprenører har gitt anbud på søndre tverrslag på gigantprosjektet Rogfast. Lavest ligger Hæhre som vil ha 62,8 millioner kroner for jobben.

Anbudene er ikke så jevne som den store oppsluntningen skulle tilsi.

Bak Hæhre følger:
Contexo                                                        64,7 mill.
AF Gruppen                                                 70,2 mill.
Implenia                                                      72,4 mill.
Kruse Smith                                                74,7 mill.
Lonhard Nilsen & Sønner                         77,6 mill.
Aldesa Construcciones fra Spania          82 mill.
Marti Tunnelbau fra Sveits                      88,2 mill.
PNC Norge                                                 97,7 mill.
NCC                                                          106,9 mill.

Vegvesenet er fornøyd både med oppslutning og prisnivå.

Tverrslaget skal ta av fra den 26,7 km lange hovedtunnelen en knapp kilometer fra søndre påhugg.

Årsaken til at Vegvesenet velger å sprenge et tverrsalg så nært påhugget er at det kommer ut i strandkanten like ved et planlagt sjødeponi. Dermed kan sprengstein fra tunnelen kjøres rett ut i deponiet uten at biler og dumpere er innom offentlig veg.

Fra tverrslaget skal det sprenges 60 000 faste kbm. Senere skal hovedtunnelen drives i begge retninger derfra.

Det blir også et tverrslag ikke langt fra Arsvågen i nordre ende av tunnelen. Det skal drives av NCC. Kontrakten til 183 millioner kroner ble underskrevet i dag. For øvrig blir det drift fra Kvitsøy, som ligger over midten av tunnelen.

Rogfast (Rogalands fastlandsforbindelse) blir ferdig i 2025 eller 2026. Da erstatter den fergesambandene Mortavika-Arsvågen og Mekjarvik-Kvitsøy.

Forsiden akkurat nå