Her har mange kjørt med hjerte i halsen. I juni 2014 er denne delen av fylkesveg 517 flyttet inn i Hamratunnelen. Det danske firmaet E. Pihl & Søn leder konkurransen om å få drive tunnelen. (Foto: Google)
Her har mange kjørt med hjerte i halsen. I juni 2014 er denne delen av fylkesveg 517 flyttet inn i Hamratunnelen. Det danske firmaet E. Pihl & Søn leder konkurransen om å få drive tunnelen. (Foto: Google)

Stor interesse for Hamratunnelen

Åtte entreprenører vil drive Hamratunnelen i Suldal i Rogaland. Bare 21 prosent skiller høyeste og laveste anbyder. E. Pihl & Søn leder konkurransen med et anbud på 98,5 millioner kroner.

Danskene kan ikke føle seg sikker på seieren. Bertelsen & Garpestad og Kruse Smith følger like etter med anbud på henholdsvis 100,6 og 100,8 mill.

Den videre rekkefølgen er: Risa (109,5 mill.), Lemminkäinen (109,9 mill.), AF Gruppen (116,9 mill.), Veidekke 117 mill.) og Hæhre Entreprenør (119,4 mill.).

Hamratunnelen er en 959 meter lang rassikringstunnel med profil T 8,5. Den inngår i en 3,15 km lang strekning på fylkesveg 517 som skal utbedres. Det østre endepunktet er krysset mellom fylkesvegen og riksveg 13. Det vestre endepunktet ligger ved Tysingvatnet.

Den delen av strekingen som vil ligge i dagen etter at tunnelen blir ferdig, regnes ikke som rasfarlig, men standarden er så dårlig at utbedring er påkrevet.

Veg og tunnel skal være ferdig i juni 2014.

 

Forsiden akkurat nå