Bygge­leder Jiri Kocian i Metrostav og Vegvesenets byggeleder, Bjarne Løn.
Bygge­leder Jiri Kocian i Metrostav og Vegvesenets byggeleder, Bjarne Løn. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Stor interesse for Jobergtunnelen

Interessen for elektro- og SRO-installasjonene i Jobergtunnelen er upåklagelig. 12 firmaer har meldt sin interesse. Det laveste anbudet, som er på 12,409 millioner kroner, er gitt av Aventi Installation.

Nettpartner Drift puster lederen i ryggen med et anbud på 12,523 mill., fulgt av Eltel Networks (13,016 mill.), VVB Engineering (13,505 mill.), Magnus M. Thunestvedt (13,546 mill.), BMO Elektro (13,591 mill.) og Langset Energy (13,768 mill.).

De øvrige deltakerne i konkurransen ga anbud over 14 millioner kroner.

Jobergtunnelen er en 2 035 meter lang rassikringstunnel i Granvin kommune i Hardanger. Den skal lede riksveg 13 utenom en strekning langs Granvinsvatnet hvor det har gått mange steinsprang.

Elektro- og SRO-oppdraget omfatter både tunnelen og tilstøtende veger. Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere 4 tavler, 375 tunnellysarmaturer, 28 veglysmaster i dagen, 13 nødstasjoner, 25 innvendig belyst skilt, 17,2 km sterkstrømkabler og 7,65 km andre kabler.

Levering av vifter blir som regel satt ut på en egen entreprise når elektrojobber lyses ut, men ikke i dette tilfellet. Tunnelen skal ventileres av 8 vifter som leveres og monteres av den som får elektrokontrakten.

Frist for ferdigstillelse er satt til 15. juni neste år. Tunnelen åpnes for trafikk måneden etter.

Jobergtunnelen er sprengt av et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen & Garpestad og det tsjekkiske firmaet Metrostav. Siste salve ble satt 30. juli.

Forsiden akkurat nå