Fergeleiet på Rørvik i Rissa kommune sett i fugleperspektiv. Rederier som vil drive sambandet mellom Flakk og Rørvik etter 2018, må gi anbud innen 24. april.
Fergeleiet på Rørvik i Rissa kommune sett i fugleperspektiv. Rederier som vil drive sambandet mellom Flakk og Rørvik etter 2018, må gi anbud innen 24. april. (Bilde: Statkart)

Store kontrakter utlyst i Sør-Trøndelag

To fergekonsesjoner av de helt store er utlyst i Sør-Trøndelag. Kontraktene har en anslått verdi på 1,9 milliarder kroner til sammen. Interesserte rederier må gi anbud innen 25. april.

Konsesjonene gjelder drift av sambandene Flakk-Rørvik på fylkesveg 715 og Valset-Brekstad på fylkesveg 710. Begge krysser Trondheimsfjorden.

Kontraktene skal gjelde i 10 år fra 1. januar 2019. Oppdragsgiveren har konsesjon på et års forlengelse. Rederiene kan gi anbud på drift av et av sambandene eller begge to. De kan også gi felles anbud på begge sambandene, men det forutsetter at de også gir selvstendige, adskilte anbud på hvert av dem.

Flakk-Rørvik går mellom kommunene Trondheim og Rissa. Det er et av det mest traffikerte sambandene i landet. I fjor ble det fraktet 652 540 kjøretøyer og 750 112 passasjerer i sambandet.

Fjord1 har hatt konsesjon på drift av Flakk-Rørvik siden 1. januar 2011. Tre ferger går i sambandet i dag: "Glutra" (124 PBE), "Tresfjord" (124 PBE)  og "Korsfjord" (125 PBE).

For ti-årsperioden 2019-2028 er kravet at det skal gå tre ferger med en kapasitet på 120 PBE. Selv om det er litt mindre enn kapasiteten på fergene som går nå, blir den totale kapasiteten likevel høyere fordi det skal være døgnkontinuerlig drift.

Valset-Brekstad går mellom kommunene Agdenes og Ørland. I dette sambandet ble det fraktet 171 767 kjøretøyer og 151 590 passasjer i fjor.

Norled har drevet sambandet siden 1. januar 2015 med "Ytterøyningen" (38 PBE) og "Frafjord" (34 PBE). Boreal overtar etter utgangen av 2016 og skal drive det de to neste årene. Fra og med 1. januar 2019 skal det gå to ferger, hver med en kapasitet på 50 PBE.

Forsiden akkurat nå