Fergekaia på Valset skal ligge der den ligger nå også i framtida, men den blir bygd om. Det blir ny fergekaibru, dessuten blir det nytt servicebygg og installasjoner for lading av elektrisk drevne ferger.
Fergekaia på Valset skal ligge der den ligger nå også i framtida, men den blir bygd om. Det blir ny fergekaibru, dessuten blir det nytt servicebygg og installasjoner for lading av elektrisk drevne ferger. (Bilde: Gule sider)

Stort sprik på Brekstad-Valset

55 prosent skiller laveste og høyeste anbud på ombygging av fergekaiene på Brekstad og Valset i Sør-Trøndelag. Det laveste er gitt av Norwegian Rock Gruop fra Nord-Aurdal i Valdres, som vil ha 115,4 milllioner kroner for jobben.

Ytterligere fire entreprenører deltar i konkurransen. I motsetning til firmaet som leder, holder alle konkurrentene til ved kysten. De fire er:

ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal      122,1 mill.
Christie & Opsahl fra Molde             137,2 mill.
Secora fra Vågan                                145,3 mill.
HAK Entreprenør fra Alta                  179,1 mill.

Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Region Midt er fornøyd med oppslutningen om konkurransen. - Fem deltakere er bra. Den laveste prisen er i litt lavere enn kostnadsoverslaget. Men den store spriken er litt urovekkende. Entreprenøren som ligger høyest har kanskje tenkt at vi har nok å gjøre, så hvis vi får et nytt oppdrag, må vi ha godt betalt, sier Johnsen.

 

ÅDT på 496

Sambandet Brekstad-Valset fører fylkesveg 710 over Trondheimsfjorden nesten helt ytterst ute mot havet. Brekstad ligger i Ørland kommune, Valset i Agdenes. Årsdøgntrafikken i fjor var på på 496.

Det mest omfattende arbeidet skal gjøres på Brekstad. Her skal det etableres helt ny fergekai og nytt landanlegg. Nåværende oppstillingsplass er for liten, dessuten vil kommunen bruke området til utvikling av Brekstad, som er kommunesenter i Ørland.

På Valset skal fergekaia ligge der den ligger nå, men den skal bygges om, og det skal oppføres et nytt servicebygg med venterom, toalett og teknisk rom. Det siste skal brukes til installasjoner i forbindelse med lading av elektrisk drevne ferger.

 

Klargjøring for el-ferger

De nye fergekaibruene skal være 18 meter lange og 12 meter brede. På begge sider av Trondheimsfjorden skal det legges til rette for framtidige el-ferger. Det skal støpes fundamenter for ladetårn og forankringsautomater. Montering av ladeutstyret inngår i entreprisen, men ikke leveringen.

En forankringsautomat er en innretning som tar tak i en el-ferge og holder den på plass når den kommer til kai. Dette er nødvendig når ferga skal lades. Da må store mengder strøm overføres til ferga på kort tid.

Prosjekteringen er utført av ViaNova og Aas-Jakobsen.

Innen 1. januar 2019 må det være klart for bruk av de elektrisk drevne fergene.

Forsiden akkurat nå