På nattetid kan det se slik ut! Grønt er nok langt fra førstevalget for tunnelmaling eller vegmerking, men du ser hvordan fluoriseringen fungerer på denne modellen.
På nattetid kan det se slik ut! Grønt er nok langt fra førstevalget for tunnelmaling eller vegmerking, men du ser hvordan fluoriseringen fungerer på denne modellen.

SELVLYSENDE MALING

Tester ut selvlysende veg- og tunnelmaling

Hokksund-firma samarbeider med Vegvesenet.

Det har vært en lang prosess med å utvikle den nye malingen, ifølge SurfaProducts Scandinavia i Hokksund, som har hovedagenturet for Skandinavia.

Selve malingen produseres i Hellas.

Det er altså snakk om en miljøvennlig, vannbasert og selvlysende veg- og tunnelmaling som er klar for lansering i Norden. Malingen kan leveres i flere farger, og kunden kan selv på forhånd bestemme hvor lenge den selvlysende effekten skal vare.

Les også: Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Samarbeid med Vegvesenet

- Vi leverer i første omgang tunnelmaling uten fluorisering i et samarbeid med Vegvesenet. 2000 kvadratmeter skal påføres en tunnel i Ryfylke, forteller Svein Inge Petterteig, som er produktansvarlig i SurfaProducts Scandinavia. Firmaet selger impregnering og overflatebehandling, både til detaljleddet og til industriell bruk som for eksempel fasaderehabilitering.

- Fluoriserende maling er i utgangspunktet enkelt å lage, men da blir ikke kvaliteten særlig bra. Utfordringen er å få stabilisert malingen. Den fluoriserende effekten har negativ innvirkning på andre egenskaper. Så vi har brukt lang tid på å komme fram til en fluoriserende maling som har de egenskapene vi ønsker, sier han.

- Et poeng er å lage en maling som er enklere å spyle ren inne i tunnelen, siden det er begrensinger på hvor mye vann som kan brukes under tunnelvask. Men når det er enklere og raskere å spyle malingen ren, så kan det også bety store beparelser. Samtidig har malingen svært god vedheft til underlaget, det vil jo som regel bety fjell eller betong, og den tåler mye av både salting og slitasje, sier han.

- Vi ser at i tunneler med tradisjonell belysning blir det fort svarte striper rundt armaturene. Det slipper du med denne typen, og det betyr jo bedre trafikksikkerhet, sier han.

Les også: Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier

Utfordringer

- Kunden får malingen i flere farger, fortrinnsvis hvit eller gul. Utfordringen vår har vært å lage fluoriserende, gul maling med riktig fargekode for gul. Det er svært viktig på for eksempel flyplasser. Eller på midtdelere, trafikkdelere, underganger og sykkelstier, forteller Petterteig.

- Hvordan ser framtiden ut?

- Jeg hadde nær sagt selvlysende! Malingen er klar for markedet, og noen aktører er involvert allerede. Vi jobber vider for å få andre, interessante aktører til å se potensialet i produktet. For eksempel Oslo kommune. Vi synes dette er et svært spennende produkt, og håper markedet er klar for løsningen, sier han.

Les også:

Etterlyser brannvarslere i tunneler  

200 norske tunneler har for dårlig sikkerhet  

Forsiden akkurat nå