Mesta fikk 34 bøter på over tre millioner kroner samlet i perioden januar til april, og de varierte fra 10.000 til 200.000 kroner. Mesta fikk den største boten seks ganger.
Mesta fikk 34 bøter på over tre millioner kroner samlet i perioden januar til april, og de varierte fra 10.000 til 200.000 kroner. Mesta fikk den største boten seks ganger. (Bilde: NTB Scanpix)

Ti millioner i bøter for dårlig brøyting

Norske entreprenører fikk rundt ti millioner kroner i bøter av Statens vegvesen fordi de ikke gjorde en god nok jobb sist vinter.

Entreprenørenes
brøytebøter
Sesongen 2015/2016

 

Totalsum: ⇥kr. 9.982.000

 

Region midt: ⇥kr. 3.810.000
Sør-Trøndelag: Totalt rundt 36 bøter på til sammen rundt kr. 3.335.000. Driftskontraktene Malvik–Selbu–Klæbu og Trondheim skiller seg i særklasse ut med henholdsvis
kr. 1.550.000 og kr. 1.575.000 i bøter.
Nord-Trøndelag: Totalt seks bøter på til sammen kr. 325.000, alle i driftskontrakten Stjørdal.
Møre og Romsdal: Totalt to bøter på til sammen kr. 150.000 (en bot på kr. 100.000 er ikke stadfestet).

Region vest: ⇥kr. 2.610.000
Totalt 27 bøter på til sammen kr. 2.610.000. Byene skiller seg ut. Driftskontrakten Stor-Bergen fikk åtte bøter på til sammen kr. 1.500.000. Haugesund fikk tre bøter på tilsammen kr. 275.000, og Stavanger fikk fem bøter på til sammen kr. 225.000.

Region Sør: ⇥kr. 1.450.000
Totalt 32 bøter på til sammen kr. 1.450.000.
Tre driftskontrakter har fått samlede bøter på mer enn kr. 200.000: Grenland (kr. 240.000),
Vinje (kr. 280.000) og Kristiansand (kr. 380.000).

Region nord: ⇥kr. 1.132.000
Midtre Hålogaland: Totalt 12 bøter på til sammen kr. 472.000. Driftskontrakten Lofoten Øst skiller seg ut med seks bøter på til sammen kr. 215.000.
Finnmark: Totalt to bøter på til sammen
kr. 50.000.
Troms: Totalt åtte bøter på til sammen
kr. 220.000 (kun tall fra etter nyttår).
Nordland: Totalt fire bøter på til sammen
kr. 390.000. Driftskontrakten Bodø skiller seg ut med to bøter på til sammen kr. 300.000.

Region øst: ⇥kr. 980.000
Totalt 20 bøter på til sammen kr. 980.000.
To driftskontrakter skiller seg ut: Asker og Bærum med fire bøter på til sammen
kr. 470.000, og Østfold sør med 11 bøter på til sammen kr. 290.000.

 

PS: Leseren kan merke seg at det store flertallet av driftskontraktene ikke har fått bøter. Totalt er vel 30 kontrakter bøtelagt av de drøyt
100 ordinære driftskontraktene i landet.
(Opplysningene er samlet inn fra Vegvesenets fem regioner. I noen få tilfeller kan bøtene ikke være stadfestet ennå.)

I mai kom det fram at Statens vegvesen bøtela Mesta for over tre millioner kroner for mangelfullt vintervedlikehold i Trondheim og i Malvik, Selbu og Klæbu i Trøndelag.
Bøtene skal være de største som noen gang er gitt her til lands til en hovedentreprenør for manglende brøyting og snørydding.
– Jeg har aldri opplevd eller hørt om noe lignende noe annet sted siden drift- og vedlikeholdskontrakter på riks- og fylkesveier ble konkurranseutsatt i 2003, sier seksjonssjef Arne Iversen i Vegseksjon Sør-Trøndelag i Statens vegvesen til Adresseavisen.
Mesta fikk 34 bøter på over tre millioner kroner samlet i perioden januar til april, og de varierte fra 10.000 til 200.000 kroner. Mesta fikk den største boten seks ganger.
Våre Veger har gått gjennom så godt som alle bøter og sanksjoner som Vegvesenet har gitt sist vinter, og det viser seg at det ikke bare er Mesta som har fått store trekk.

 

Kostbart i Bergen

I kontrakt 1202 Stor-Bergen i Region vest har arbeidsfellesskapet Bergen Bydrift/Opedal Drift fått åtte bøter på til sammen 1,5 millioner kroner, viser opplysninger som Våre Veger har innhentet. Totalt ble det gitt 27 trekk med en samlet sum på 2,61 millioner kroner i Region vest.
– Tallene viser store variasjoner, forteller Rune Henning Skår i Region vest i Vegvesenet.
Spriket i bøtenivået illustreres av disse tallene: Av 17 kontrakter i Region vest har åtte kontrakter ikke fått noen bøter. To kontrakter har fått bøter på 10.000 og 30.000 kroner, mens seks kontrakter har fått bøter i størrelse 100.000 til 275.000 kroner.
– Hva skjedde i Stor-Bergen?
– Det vet jeg ikke konkret, men det skyldes nok flere ting. Generelt varierer sanksjonene ut fra hvor mye vinter vi får her på Vestlandet. Er det en tøff vinter, blir det mye trekk.
– Har entreprenøren gjort en for dårlig jobb?
– Blir det trekk, så har ikke vi fått det resultatet vi forventer å få.
– Er høye trekk et resultat av at dere er blitt strengere på å følge opp entreprenørene?
– Det er vi nok blitt, men samtidig ble jo driftsstandarden endret fra 2013. Kravene ble skjerpet, og det innebærer større sjanse for at det blir trekk, sier Rune Henning Skår i Region Vest.

 

Snill vinter i Region sør?

Etter region midt og Region Vest er det region sør som peker seg ut med høye bøter. Sist vinter ble det gitt 32 sanksjoner med en samlet sum på 1.450.000 kroner (eks. mva.). Kristiansand ligger høyest med totalt 380.000 kroner­ i bøter.
– Generelt er vi fornøyd. Vi jobber hele tiden i dialog med entreprenørene for at de skal levere det produktet vi beskriver, sier Jostein Myhre i Region sør i Vegvesenet.
– Sist vinter var ikke spesielt krevende, men variasjonene fra område til område kan være stor, og vinterdriften kan uansett være en utfordring å håndtere, sier han.
– Ennå er ikke de nye kravene fra 2013 i Håndboka for vinterdrift innført i alle kontraktene. Når de er det, så er standarden generelt blitt høyere – og det var det som var målet med revisjonen av håndboka, sier Myhre i Region sør.

 

Labert i Region nord

Tallene vi har fått fra Region nord er ikke helt komplette, men summert dreier det seg om bøter til drøye 1,1 millioner kroner. Kontrakt 1806 i Bodø står for to trekk på 300.000 kroner totalt, mens det i hele det enorme fylket Finnmark kun er gitt trekk på 50.000 kroner sist vinter.


Lavt i Region øst

I Region øst er det gitt 20 sanksjoner knyttet til vinterdrift på til sammen 980.000 kroner. Sanksjonene varierer i størrelse fra 10.000 til 200.000. Asker og Bærum skiller seg ut med fire bøter på tilsammen 470.000 kroner.

Forsiden akkurat nå