Olsøykrysset er et knutepunkt for lokaltrafikken på Fosen. (Bilde: Jarle Skoglund)
Arbeidet på parsell 2 har i hovedsak dreid seg om sprenging og massetransport. (Bilde: Jarle Skoglund)

Fv 715 Keiseråslia - Olsøy, Sør-Trøndelag:

To flotte kilometer ferdig på Fosen

Det bygges nye veger i rekordtempo på Fosen for tiden. Én milliard kroner er så langt brukt på nye fylkesveger i regionen. Nylig kunne to nye kilometer åpnes.

Om du ikke har kjørt på Fosen de siste årene, er et besøk i området for en åpenbaring å regne. I løpet av seks års hektisk anleggsdrift
har et tidligere begredelig vegnett forvandlet
seg til flotte veger gjennom vakre kulturlandskap.
Oddveig Kipperberg, samferdselssjef i Sør-Trøndelag, er svært fornøyd med framdriften på arbeidet, som omfatter en samlet investering på cirka 1,7 milliarder kroner.
– Etter bare seks år er storpartene av prosjektene i Fosenvegene ferdigstilt. Til sammen er det nå bygd veg for over én milliard kroner og Fosenpakken drives entusiatisk fremover. Alle pakkene (1,2,3) er enten ferdig, under bygging eller planlegging. Alt skal stå ferdig i 2018–2019. Det vil si kun åtte–ni år med vegbygging, og det er imponerende! Som vegeier er Fylkeskommunen glad for det arbeidet som Fosenvegene gjør, sa hun da to nye kilometer ble åpnet.
– Etter planen skulle vi ikke vært her før om ni måneder, sier Karin Bjørkhaug, som er leder for komite infrastruktur i Sør-Trøndelag fylke.
– Det er imponerende å se at prosjektledelse og entreprenør gjør det så bra! Det er viktig for brukere og næringsliv at de får hentet ut gevinsten tidligere enn planlagt. God og ny veg for brukerne og de som skal drive verdiskaping i området er hovedmål for prosjektet.
Rett før ferien var de altså de siste to kilo­metrene av strekningen mellom Olsøy og Vanvikan som ble åpnet.
I fjor ble 14 kilometer av strekningen åpnet, og samlet­­­ er den nye strekningen nesten to kilo­meter kortere enn den gamle hovedvegen via Leira. Reisetiden er redusert med 12–15 minutter.
Hovedentreprenør har vært Syltern, som har sprengt og kjørt bort over 3000 lastebillass med stein og masse i forbindelse med denne delutbyggingen.

Forsiden akkurat nå