Komiteleder Nikolai Astrup under åpningen av Transport- og komunikasjonskomiteens samling i Molde. Komiteen besøker denne uka fergefylkene Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.
Komiteleder Nikolai Astrup under åpningen av Transport- og komunikasjonskomiteens samling i Molde. Komiteen besøker denne uka fergefylkene Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. (Bilde: Kjell Herskedal)

Transportkomiteen på tur i fergefylkene

Ferger og fergefrie fjordkryssinger står sentralt i Transport- og kommunikasjonskomiteens reise til Møre og Romsdal og Sogn og Fjordande denne uka.

Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal (t.v) og fylkesordfører Jenny Følling i Sogn og Fjordane mener begge at overføringene til fergedriften må økes betydelig. Følling vil ha mer miljøvennlige ferger som en forutsetning i nye anbud.
Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal (t.v) og fylkesordfører Jenny Følling i Sogn og Fjordane mener begge at overføringene til fergedriften må økes betydelig. Følling vil ha mer miljøvennlige ferger som en forutsetning i nye anbud. Foto: Kjell Herskedal

På samlingen i Molde mandag kunne fylkesordfører Jon Aasen (Ap) i Møre og Romsdal fortelle transportkomiteens medlemmer at han bruker 4 timer på å kjøre fra hjemkommunen sin Vanylven helt sør i fylket til Molde. Og Molde ligger midt i fylket. Det er en strekning på 16 mil, men med flere ferger. Snittfarten blir 40 km/t.

-Dette holder ikke inn i framtida i Norges nest største eksportfylke, var Aasens beskjed til komitemedlemene.

Både han og fylkesordfører Jenny Følling (Sp) i Sogn og Fjordane vektlegger en fergefri E39 som prioritert vegsatsing. I begge fylker har E39 lange parseller med dårlig standard, til og med uten gul midtstripe.

-For næringslivet er nord-sør forbindelsen langs kysten altfor dårlig, sa Følling.

-Møreaksen er vår viktigste utfordring. Den vil gi et voldsomt løft både for næringslivet og for et utvidet bo- og arbeidsmarked, sa Aasen.

Møreaksen er den fergefrie forbindelsen på E39 mellom Ålesund og Molde.

 

På møtet i Molde opplyste vegdirektør Terje Moe Gustavsen at det arbeides med en ny hovedstrategi for organiseringen av fergekjøp i framtida. I de to fylkene skal de fleste kontraktene fornyes i løpet av 2018 og 2019. Det er en betydelig uro for kostnadsøkningen, blant annet som følge av færre tilbydere.

 

Etter heldagskonferansen i Molde reiste Transportkomiteen tirsdag morgen med ferger og buss til Ulsteinvik og videre sørover til Stryn og Førde.

Forsiden akkurat nå