Prosjekteringen forsinker den nye E 18, som er markert med hvitt. Den blir neppe kjøreklar før i september 2010.
Prosjekteringen forsinker den nye E 18, som er markert med hvitt. Den blir neppe kjøreklar før i september 2010. (Bilde: Norfilm (ill.))

Tre måneders forsinkelse på E 18 i Østfold

Den nye E 18 mellom Knapstad og Krosby i Østfold blir forsinket. Flaskehalsen er prosjekteringen. Vegvesenet planla å sende ut to entrepriser i juni, men det vil neppe skje før i september. Delprosjektleder Jørn Pettersen i Region Øst regner med vegåpning to år senere.

Avstanden mellom Knapstad og Krosby er 8 km. Her blir det anlagt ny fire-felts motorveg. Nåværende E 18 på denne strekningen har to felt og er åpen for all slags trafikk. Anleggsarbeidet er delt i flere entrepriser. Tre av dem gjelder brubygging. De ble fordelt i løpet av de siste månedene.

Nå gjenstår to vegentrepriser med lengder på seks og to kilometer. Skillelinjen mellom dem er Glomma. Oppdragene omfatter alt vegarbeid inkludert legging av asfalt. Den som får den korteste entreprisen, skal også fullføre Romsåsen tunnel. Det er en to-løps tunnel som er råsprengt i en tidligere entreprise.

Opprinnelig planla Vegvesenet snorklipping i juni 2010. Når utlysningen av de to siste entreprisene blir tre måneder forsinket, blir sannsynligvis også vegåpningen det. Framdriftsplanen er så stram er det er små muligheter til å ta igjen det tapte.

Prosjekteringen av vegentreprisene utføres av Vegvesenet med assistanse fra private konsulenter. Både Vegvesenet og de private har kapasitetsproblemer i det opphetete markedet, og de har ikke klart å få konkurransegrunnlaget ferdig tidsnok. Dermed må trafikken gå på den gamle vegen hele sommeren 2010.

Forsiden akkurat nå