(Bilde: Anders Haakonsen)
(Bilde: Anders Haakonsen)
(Bilde: Anders Haakonsen)

Trebru i de dype skoger åpnet

Det norske vegnettet har fått en ny, imponerende trebru. Den er plassert der den passer aller best: Midt i de dype skogene i Trysil. Den erstatter den gamle, smale og envegskjørte brua i Nybergsund.

Nye Nybergsund bru som 25. august ble åpnet av samferdselsminister Torild Skogsholm har fått en ansvarsfull oppgave. Den fører både riksveg 25 og 26 over Trysilelva. Brua som gjorde dette inntil nylig ligger ca. en km sør for den nye. Den er så smal at trafikken avvikles med lysregulert envegskjøring. Myke trafikanter berøres ikke av lysreguleringen, men de har et latterlig smalt ”fortau” til sin disposisjon. Det fungerer for funksjonsfriske med tomme hender - rullestolbrukere og barnevogntrillere må stole på at bilistene er årvåkne.

Nybrua består av tre enkle buespenn av limtre, hvert med en lengde på 39 meter. Buene er sammensatt av to ledd. Oppdelingen ble gjort for at transporten av elementer til brustedet skulle bli så enkel som mulig. Det er ikke noe vindfagverk mellom buene, og dermed heller ingen høydebegrensning for dem som vil kjøre over brua.





Været får æren

Brudekket består av 48 mm tykke kreosotimpregnerte planker plassert på høykant og spent opp med stag. Det er opphengt i stålstag med H-profil.

Anleggstart fant sted i august i fjor. Den offisielle åpningen ble utført av samferdselsminister Torhild Skogsholm 24. august. Brua ble overlevert 6 uker før fristen.

Anleggsleder Per Martin Rønningen i Betonmast gir været mye av æren for den raske framdriften.

- I Trysil er det vanligvis så kaldt at arbeidet må innstilles mange ganger i løpet av en vinter. Sist vinter var det lite sprengkulde. Vi hadde en uke med temperaturer rundt minus 30 grader, for øvrig kunne arbeidet gå uhindret av kulda, sier Rønningen.





Våt fangdam

- Ingen uforutsette problemer med været?

- Vi hadde en flom utenom det vanlige i fjor høst. Vannet gikk så høyt som det vanligvis bare går i vårflommen. Anleggsvegen ble oversvømt, så vi måtte heve den før vi kunne gjenoppta arbeidet. For øvrig måtte vi legge om planene da vi skulle støpe pilarene. Brua har to pilarer i elva. Hvert av dem består av to søyler. Vegvesenet forlangte at de skulle støpes tørt i fangdam, men det viste seg at elvebunnen var så siltig at vannet trengte seg opp gjennom bunnen av fangdammen. Det var umulig å få byggegropen tørr. Vi ble enige med Vegvesenet om å gå over til undervannsstøp. Søylene ble støpt på et stort H-formet fundament av magerbetong. Den nye løsningen medførte mye graving. Underkant av fundamentene ligger to meter dypere enn elvebunnen, og sidene i byggegropa måtte være slake på grunn av det høye siltinnholdet. Rasvinkelen varierte mellom 1/5 og 1/8, sier Rønningen.

Nye Nybergsund bru har en lengde på 117 meter. De totale kostnadene for prosjektet, inkludert 700 meter tilstøtende veger, er beregnet til 44 millioner kroner. Anlegg av vegene inngår i Betonmasts entreprise. Brua er prosjektert av Vegvesenet med hjelp fra Norconsult og Selberg Arkitektkontor.

Gamle Nybergsund bru blir nå overtatt av kommunen. Den blir forbehold myke trafikanter og lette kjøretøyer, men busser vil få dispensasjon for å bruke den.

Forsiden akkurat nå