Tromsøtunnelen skal oppgraderes

Tromsøtunnelen skal oppgraderes

5. mai er fristen for entreprenører som vil renovere den 3,5 km lange undersjøiske tunnelen under Tromsøsundet.

Det skal legges nye rør og kabler i vegbanen til fornying av elektroteknisk utstyr i tunnelen.  Elektroteknisk utstyr omfatter vifter og ventilasjon, lys, strømforsyning, brannslukkingsapparat, radio og nødsamband og pumper. Det betyr at hele vegbanen må graves opp. I tillegg skal pumpene oppgraderes. De tekniske rommene i tunnelen, tunnelens «hjerte» skal også oppgraderes. Her ligger alt av styringssystem for tunnelen – vifter, lys, bommer, det som måler eksosen, overvåking, radio og nødkommunikasjon. 

-Det vil med andre ord være mange viktige ting som skjer «bak i kulissene» og ikke så godt synlig for trafikantene, sier Eirin Blix, prosjektleder i vegavdeling Troms.

 

Forarbeider i sommer



Forarbeidene med tunnelen starter i sommer. Da skal det klargjøres for å stenge det ene løpet i tunnelen. Bommer må flyttes for å tilpasses at trafikken skal gå begge veger.

-      Vi stenger tunnelen om nettene i første omgang. Til høsten vil vi stenge det ene tunnelløpet mens trafikken periodevis går til og fra i det andre løpet, sier Blix, som er opptatt av at trafikken avvikles på en sikker måte.

 



Ble åpnet i 1994 

Tunnelen går under Tromsøysundet mellom Tomasjord på fastlandet og Breivika på Tromsøya. Tunnelen har to løp hvor T2 er 3500 og T1 er 3386 meter. Den når 102 meter under havet, og største stigning er 8,2 %. Tromsøysundtunnelen ble åpnet i 1994.

Prosjekteringen er utført av det islanske rådgivingsselskapet Efla, og arbeidet skal være ferdig 1. mai 2017.

Forsiden akkurat nå