En lastebil med papir begynte å brenne i Oslofjordtunnelen 5. mai. Nå iverksettes nye branntiltak (Bilde: Terje Bendiksby / NTB scanpix)

Tunge biler kan bli forbudt i Oslofjordtunnelen

Tydeligere skilting og raskere bom er noen av branntiltakene som innføres i Oslofjordtunnelen. Vegvesenet vurderer også forbud mot tunge kjøretøy.

To personer ble reddet ut fra Oslofjordtunnelen etter at en lastebil begynte å brenne i begynnelsen av mai. Tunnelen er fortsatt stengt og åpner tidligst i månedsskiftet mai/juni. I mellomtiden er det innført en rekke nye tiltak for å hindre trafikanter å kjøre inn ved brann. Blant dem er ny skilting utenfor tunnelen, samt at bommene går raskere ned ved rødt lys.

Et av de viktigste læringspunktene har vært at trafikanter ikke tar sperringen på alvor og kjører ned i tunnelen etter at den er stengt, skriver Statens vegvesen i sin omtale av forslagene.

Vegvesenet vurderer også å forby tunge kjøretøy over 12,5 meter og kjøretøy med farlig gods under rushtiden på hverdager.

– Forbudet gjelder eventuelt fram til vi har en løsning på plass som identifiserer kjøretøy som kan virke negativt inn på trafikksikkerheten. Dette skaper naturligvis utfordringer for næringsvirksomhet og fremkommelighet. Vi fokuserer derfor på å få dette løst så raskt som mulig, sier Nils Audun Karbø, avdelingsdirektør i Statensvegvesen.

Forsiden akkurat nå

HAK bygger om på Rørvik

For 118 millioner kroner skal HAK Entreprenør fra Alta bygge om Rørvik fergeleie i Sør-Trøndelag. Klagefristen har ikke gått ut, men det var bare to anbydere, og den andre har gjort det klart at det ikke blir noen klage. Les hele saken

Fyrste Rogfast-kontrakt kunngjort

Den fyrste av fem entreprisar på Rogfast-prosjektet er no lyst ut. Kontrakten gjeld prosjektering og driving av to parallelle adkomst- og ventilasjonstunnelar, kvar med ei lengd på 1 980 meter. Anbodsfristen er satt til 28. september. Les hele saken